Studier och freelance arbete under föräldraledighet

Hur beräknas moderskapspenningen? När börjar mammaledigheten? Fråga om eller diskutera mammaledigheter.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Annaevamjohansson

Studier och freelance arbete under föräldraledighet

Oläst inlägg av Annaevamjohansson » 02 jan 2019, 15:51

Hej,

Jag är för tillfället föräldraledig, i vår (mars-maj) kommer jag däremot att praktisera och är således i behov av studiestöd utöver föräldrapenningen, visst är det så att jag kommer att få utbetalt min föräldrapenning alldeles normalt (jag får utbetalt minimibelopp)+studiestöd de månader jag studerar, totalt 10 studiepoäng vilket innebär att jag lyfter studiestöd två månader.

Har jag alltså uppfattat detta rätt? Eller kan jag överhuvudtaget ta ut studiestöd de månader jag studerar eller går jag miste om min föräldrapenning då?

En annan fråga angående deltidsjobb vid sidan om föräldraledigheten, då jag arbetar som freelance reporter ibland, jag skriver främst på söndagar så visst är det som så att jag inte är tvungen att anmäla dessa arbetsdagar till FPA då föräldrapenningen inte utbetalas på söndagar?

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Studier och freelance arbete under föräldraledighet

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 03 jan 2019, 10:09

Hej Annaevamjohansson!

Tack för din fråga.

Du har förstått alldeles rätt. Om du studerar och får studiestöd under föräldradagpenningperioden betalas föräldradagpenningen till minimibelopp.

Arbete på söndagar eller vardagshelger (”röda” dagar i almanackan) under föräldradagpenningperioden behöver inte meddelas till FPA. Ifall du arbetar andra dagar skall du meddela.

Jag önskar dig en god fortsättning på det nya året.

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst