Föräldrapenning

Hur beräknas moderskapspenningen? När börjar mammaledigheten? Fråga om eller diskutera mammaledigheter.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Eilas

Föräldrapenning

Oläst inlägg av Eilas » 07 jan 2019, 12:43

Hej. Vårt barn har nyss fötts och nu undrar jag om olika bidrag. Ännu betalar min arbetsgivare lön, men hur är det när FPA börjar betala ut, ska jag meddela min skatteprocent någonstans eller dras det automatiskt en viss procent? Ännu har jag inte varit på efterundersökningen, men så som jag förstått så kommer jag att få ett intyg som jag ska skicka åt er också för att fortsätta få föräldrapenning. Är det också ett krav för att barnbidraget ska börja betalas ut? Hur fort börjar barnbidraget delas ut? Och en sista fråga, ska man ansöka om ett FPA-kort åt sitt barn eller skickas det automatiskt hem med posten?

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Föräldrapenning

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 08 jan 2019, 10:27

Hej Eilas!

Tack för dina frågor.

Du behöver inte nödvändigtvis meddela någon skatteprocent till FPA. Ifall du inte lämnar in något skattekort till FPA görs förskottsinnehållning enligt ditt skattekort för lön, dock minst 25 %. Vid behov kan du ansökan om ett ändringsskattekort för sociala förmåner från skatteverket. Då görs förskottsinnehållningen enligt detta.

När du går på efterundersökningen får du ett intyg som du skall lämna in till FPA. Intyget behöver för att föräldrapenningen skall kunna betalas ut. Intyget behövs inte för beslut om barnbidrag.

Du har rätt att få barnbidrag från månaden efter att ditt barn fötts. Om du lämnat in ansökan om barnbidrag redan före babyn födelse borde beslutet hinna göras innan första betalningen.

FPA-kort skickas automatiskt till barnet utan ansökan efter att FPA fått uppgift om barnets namn från magistraten.

Jag önskar dig en god fortsättning på det nya året.

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst