Vårdledighet

Hur beräknas moderskapspenningen? När börjar mammaledigheten? Fråga om eller diskutera mammaledigheter.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Tina84

Vårdledighet

Oläst inlägg av Tina84 » 10 jan 2019, 22:14

Hej,

Jag kommer att lämna på vårdledigt efter att föräldraledigheten upphör. Jag hade uppfattat det som att ifall man inte återgår till jobb så blir det "automatiskt" vårdledigt. När jag läser på hemsidan så står det att vårdledigt beviljas av arbetsgivaren. På grund av flytt så kommer jag inte att gå tillbaka till mitt tidigare jobb. Om jag säger upp mig själv, hur funkar det då? Får jag fortfarande ta ut vårdledigt och måste jag i såfall ansöka om det? Hur ansöker jag och hur länge på förhand? Föräldraledigheten slutar i mars.

Mvh,

Tina

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Vårdledighet

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 11 jan 2019, 14:45

Hej Tina84!

Tack för din fråga.

Vårdledighet är en sak mellan arbetstagaren och arbetsgivaren och berör inte rätten till barnavårdsstöd.

Du kan få hemvårdsstöd efter föräldrapenningperiodens slut om ditt barn inte har en kommunal dagvårdsplats. Det spelar ingen roll om du är vårdledig, arbetslös eller arbetar. Hemvårdsstödet betalas dock inte ut under en eventuell faderskapsledighet som hålls efter föräldrapenningperioden.
Ansökan om stöd för hemvård av barn gör du enklast via e-tjänsten, alternativt med ansökningsblankett WH 1r. Ansökningstiden är högst 6 månader retroaktivt.

Jag önskar dig en fin fortsättning på det nya året.

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst