Fråga om arbete under mammaledigheten

Hur beräknas moderskapspenningen? När börjar mammaledigheten? Fråga om eller diskutera mammaledigheter.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
FundersamLarare

Fråga om arbete under mammaledigheten

Oläst inlägg av FundersamLarare » 27 jan 2019, 12:49

Hej
Jag undrar över min möjlighet att arbeta under mammaledigheten. Kan jag ta en paus i mammaledigheten för att fortsätta den efter en kort period på arbetet, eller är det möjligt att arbeta i slutet av mammaledigheten (efter att perioden då min arbetsgivare betalar lönen tagit slut)?

Hur påverkar eventuellt arbete den ersättningen jag får från FPA?

Med vänliga hälsningar,
Fundersam lärare

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Fråga om arbete under mammaledigheten

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 28 jan 2019, 10:15

Hej FundersamLarare!

Tack för din fråga.

Ifall du jobbar under mammaledigheten skall du meddela till FPA. För tiden i arbete betalas dagpenningen till minimibelopp. Tidpunkten för arbetet kommer du överens om med din arbetsgivare.

Moderskaps- och föräldrapenningperioden löper alltså även om du jobbar. Det går således inte att avbryta mammaledigheten och ”flytta fram” den till en senare tidpunkt genom att jobba emellan.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst

Användarvisningsbild
FundersamLarare

Oläst inlägg av FundersamLarare » 30 jan 2019, 15:17

Hej
Tack så mycket för er hjälp och ert snabba svar.

Kan du ännu hjälpa med hur mycket "dagpenningen till minimibelopp" är? Och hur stor del av min lön skulle jag få under moderskapsledigheten ifall jag inte var på jobb (efter tiden att mitt arbete slutat betala min lön)

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 31 jan 2019, 15:06

Hej igen FundersamLarare!

Minimidagpenningen år 2019 är 27,86 euro. Du har alltså rätt att få den dagpenningen även om du jobbar under moderskaps- och föräldrapenningperioden. Observera att förskottsinnehållningen på dagpenningen är 40 % för tiden i arbete ifall du inte har ett ändringsskattekort för sociala förmåner. Ett sådant kan du vid behov begära från skatteverket.

Beloppet av föräldradagpenningarna beräknas på basen av dina egna arbetsinkomster. Hur stor del (hur många procent) av arbetsinkomsten din dagpenning blir är beroende på hur stor din årsarbetsinkomst är (bruttoinkomster efter avdrag). Du hittar en tabell med exempel på föräldradagpenningens storlek beroende på årsarbetsinkomstens storlek här: www.fpa.fi/foraldradagpenningarnas-belopp.

Du kan själv också göra en uppskattning på din dagpenning med räknaren på FPA:s hemsida.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst

Användarvisningsbild
FundersamLarare

Oläst inlägg av FundersamLarare » 02 feb 2019, 07:28

Tack så mycket för ditt svar