Föräldradagpenning

Hur beräknas moderskapspenningen? När börjar mammaledigheten? Fråga om eller diskutera mammaledigheter.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
M38

Föräldradagpenning

Oläst inlägg av M38 » 20 mar 2019, 18:16

Jag är fast anställd sedan 2015. 20.6.2016 fick jag en dotter och har sedan dess varit föräldraledig, och efter det varit vårdledig. Genast efter vårdledigheten fick jag studieledighet och har studerat sedan hösten 2018. Under studietiden får jag studie stöd från utbildningsfonden. Studierna beräknas vara färdiga 31.5.2019. Nu väntar jag ett till barn med beräknad förlossning 12.7.2019.

Hur ska jag söka dagpenning denna gång?
Enligt senaste beskattning? Enligt senaste 6 mån. med inkomst från utbildningsfonden?

Inverkar det på stödet om jag nu skulle säga upp mig från min fasta anställning?

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Föräldradagpenning

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 21 mar 2019, 15:05

Hej M38!

Tack för din fråga.

Om du inte har arbetsinkomster från senast fastställda beskattning (2017) eller från den 6-månaders period som är före moderskapspenningperiodens början beviljas föräldradagpenningen till minimibelopp.

Vuxenutbildningsstödet är inte en arbetsinkomst och kan inte läggas till grund för föräldradagpenningen. Du har fortfarande rätt till föräldradagpenning fast du skulle säga upp dig från ditt jobb.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst