föräldrapeng och arbete

Hur beräknas moderskapspenningen? När börjar mammaledigheten? Fråga om eller diskutera mammaledigheter.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Alicia

föräldrapeng och arbete

Oläst inlägg av Alicia » 01 apr 2019, 14:38

hej

var det när man får föräldrapeng som det inte inverkar om man arbetar "röda dagar"? vad är summan som man blir utan om man arbetar en icke röd dag? hur meddelar man att man har arbetat? blir det avdrag följande månad då ? Hittar inte mina beslutspapper så jag vet inte vad jag är beviljad /dag i föräldrapeng. Var inloggad på nättjänsten också men hittade inget där heller.

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: föräldrapeng och arbete

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 02 apr 2019, 10:33

Hej Alicia!

Tack för din fråga.

Det är tillåtet att arbeta under hela moderskaps- och föräldrapenningperioden. Ifall du endast arbetar ”röda dagar” (söndagar och vardagshelger) påverkas inte din dagpenning, eftersom ingen dagpenning betalas för dessa dagar. Ifall du jobbar andra dagar måste du meddela till FPA vilka dagar du arbetar. För dagarna i arbete betalas minimidagpenning. Minimidagpenningen år 2019 är 27,86 euro.

Enklast meddelar du via e-tjänsten vilka dagar du arbetar. Meddela gärna på förhand genast du vet när du kommer att jobba, så att dagpenningen hinner justeras till rätt belopp innan betalningsdagen. Ifall dagpenningen hunnit betalas ut till fullt belopp för en dag du arbetat, kan man komma överens om kvittning av den överbetalda summan från följande betalningsrat.

Du hittar dina föräldradagpenningbeslut på e-tjänsten genom att välja Föräldradagpenning >> Beslut

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst