Nytt arbete under föräldraledigheten

Hur beräknas moderskapspenningen? När börjar mammaledigheten? Fråga om eller diskutera mammaledigheter.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Ma2018

Nytt arbete under föräldraledigheten

Oläst inlägg av Ma2018 » 16 apr 2019, 09:47

Undrar hur jag skall gå tillväga då jag nu har fått ett nytt arbete som börjar i augusti. Inverkar uppsägning från tidigare arbetet på stödet och pensionen? Kan jag sägs upp mig redan nu utan att det inverkar?

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Nytt arbete under föräldraledigheten

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 16 apr 2019, 14:10

Hej Ma2018!

Tack för din fråga.

Det inverkar inte på din föräldradagpenning ifall du säger upp dig/byter arbetsgivare under föräldraledigheten.

Det framgår inte i din fråga hur länge din föräldraledighet pågår, men om det är så att du börjar arbeta i augusti och fortfarande är föräldraledig då så bör du meddela det till FPA. Betalas då minimidagpenning (27,86eur/dag) för de dagar du arbetar.

Med vänlig hälsning

Tina FPA | barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst

Användarvisningsbild
Gäst

Oläst inlägg av Gäst » 23 apr 2019, 16:08

Tack för svar! Jag kommer vara föräldraledig fram till den 4.8 och sedan kommer min man vara hemma.

Undrar ännu om du kan svara om man förtjänar in semesterersättning medan man är föräldraledig?

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 24 apr 2019, 15:05

Hej Gäst!

Tack för din fråga.

Du införtjänar semester under åtminstone en del av din föräldraledighet (vanligen ca. 6 månader). Beroende på kollektivavtalet kan semester eventuellt införtjänas för längre tid. Kolla med din arbetsgivare vad som gäller på din arbetsplats.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst