Arbete under vårdledighet

Hur beräknas moderskapspenningen? När börjar mammaledigheten? Fråga om eller diskutera mammaledigheter.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Kameralins

Arbete under vårdledighet

Oläst inlägg av Kameralins » 24 maj 2019, 09:47

Hej!

Jag är berättigad ersättning för barnavårdsstöd, bortsett den period min make har rätt till föräldradagpenning.

Frågor:

1. Är det korrekt att jag, under de dagar min make får föräldradagpenning, kan arbeta och att den lönen (som utbetalas efter det att min make inte längre erhåller föräldradagpenning) inte inverkar på mitt barnavårdsstöd?

2. Under den tid jag har ersättning för barnavårdsstöd, kan jag då arbeta någon dag i veckan (t.ex. söndagar och röda dagar, som väl var möjligt under mammaledigheten) utan att det inverkar på barnavårdsstödet eller anbelangar ändringsanmälningar till FPA?

Jag har en statlig fastanställning med arbetsuppgifter som inte möjliggör s.k. spontana inhopp. Det jag planerar att arbeta under min makes föräldradagpenningsperiod är således på ett extrajobb. Det är alltså inte i detta skede frågan om att flexibel vårdledighet skulle vara en lösning.

Tack för tagen tid! Ha det fint
Hälsningar

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Arbete under vårdledighet

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 24 maj 2019, 14:47

Hej Kameralins!

Tack för en bra fråga.

Du har rätt att få stöd för hemvård av barn så länge ditt barn är under 3 år och inte har beviljats kommunal dagvård. Dock betalas inget hemvårdsstöd för barnet, precis som du själv nämner, under den tid som maken är faderskapsledig och får faderskapspenning.

Inkomst, både din och makens inkomst, påverkar ett eventuellt vårdtillägg för de månader som du får barnavårdsstöd. Ifall du inte får vårdtillägg, utan endast vårdpenning, påverkas barnavårdsstödet inte av inkomsterna.

Det spelar ingen roll om du arbetar vardagar eller söndagar. Hela månadens inkomst påverkar det eventuella vårdtillägget.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst