Dagar och påverkan av inkomster

Hur beräknas moderskapspenningen? När börjar mammaledigheten? Fråga om eller diskutera mammaledigheter.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
lillalina

Dagar och påverkan av inkomster

Oläst inlägg av lillalina » 27 maj 2019, 16:33

Fråga 1: Är det 30 vardagar eller 30 dagar före beräknad inkomst man går på ledighet?

Fråga 2: Förra sommaren blev alla på min arbetsplats permitterade under tre månader och fick endast arbeta 60% och då bara få 60% av lönen. Kan man utgå från full lön här ändå?

Fråga 3: Företaget hade en samarbetsförhandling under hösten var jag var en av dem som fick gå. Jag blev med andra ord utan inkomst från och med sista november. Kan man endast räkna de första sex månaderna som inkomstbaserande och skippa permiteringen och arbetslösheten?

Fråga 4: Jag tjänade 3500€ första halvåret 2017 och 3900 andra halvåret. Kan man basera lönen endast på de sista månaderna av det året?

Fråga 5: Räknas bonusar från 2017 samt semesterpenning som inkomstbaserande?

Fråga 6: Är skatteprocenten alltid 25% även om ens tidigare skatteprocent varit högre? Görs det automatiskt eller måste jag själv meddela skatteverket?

Användarvisningsbild
lillalina

Re: Dagar och påverkan av inkomster

Oläst inlägg av lillalina » 27 maj 2019, 17:08

Undrar också om dagar så som alla helgdagar i december (självständighetsdagen, julafton, juldagen, annandagjul) räknas som helgdagar? Får man då ingen ersättning för dessa dagar?

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Dagar och påverkan av inkomster

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 28 maj 2019, 11:03

Hej lillalina!

Tack för dina frågor.

Jag utgår ifrån att du har beräknat nedkomstdatum under kommande delen av 2019.

1. Moderskapspenningperioden börjar senast 30 vardagar före beräknat nedkomstdatum. Vardagar är alla andra dagar utom söndagar och helgdagar (röda dagar).

2. En permittering förra sommaren torde inte påverka en föräldradagpenning som börjar i maj 2019 eller senare. Föräldradagpenning beräknas i regel utifrån den arbetsinkomst som fastställts vid beskattningen det föregående året. Då föräldradagpenningperioden börjar 2019 beräknas dagpenningen enligt inkomsten som fastställts i beskattningen 2017.

Dagpenningen kan beräknas utifrån arbetsinkomsten för de 6 senaste månaderna, om din inkomst har stigit med minst 20 % jämfört med den inkomst som fastställts vid beskattningen. Inkomsterna ska ha stigit minst 20 procent från de arbetsinkomster som fastställts vid beskattningen och som justerats med lönekoefficienten. Utgifterna för inkomstens förvärvande ska vara avdragna från dessa.

3. Dagpenningen räknas inte enligt inkomsten från 2018 när föräldradagpenningperioden börjar 2019.

4. Nej, det kan man inte.

5. Ja, även bonusar och semesterpengar är arbetsinkomster och beaktas vid beräkningen av föräldradagpenning.

6. Om din förskottsinnehållning för lön är högre än 25% görs förskottsinnehållningen på föräldradagpenningen enligt samma procent som för lönen. Om skatteprocenten för din lön är under 25 % beskattas föräldradagpenningen enligt 25 %.

Ingen dagpenning betalas för söndagar och andra helgdagar (röda dagar i almanackan).

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst