Faderskapsledighet under arbetslöshet

Valvoja: FPA | barnfamiljer

Kirjoittaja Jullan 12 Huhti 2019, 11:21
Hej!

Min man funderar på att säga upp sig från sitt nuvarande jobb nästa månad. Han skulle då ta pappaledigt (de sex resterande veckorna) med vår 1-åring i sommar. Påverkas förmånerna som han får då av en eventuell arbetslöshet, eller får han samma "pappapeng" som han fick de tre första veckorna som han var pappaledig?

Vi väntar också vårt andra barn som beräknas födas i slutet av juli, påverkas stödet han får för pappaledigheten (3 veckor) med det barnet av arbetslösheten eller blir det också samma som förra gången?

Jag får antagligen inget vårdbidrag under tiden som pappan är pappaledig med vårt första barn (sex veckor)?
Kirjoittaja FPA | barnfamiljer 12 Huhti 2019, 15:10
Hej Jullan!

Tack för din fråga.

Jag förstår din fråga så, att din man tidigare hållit de tre första veckorna av pappaledigheten med barnet som nu är ett år. Dagpenningen för de resterande dagarna är då samma som under den första faderskapsledigheten med barnet ifråga. Dagpenningen är densamma för alla faderskapspenningdagar som hålls för samma barn. Det spelar ingen roll om inkomsten ändrar mellan faderskapsperioderna eller om han byter jobb eller t.ex. blir utan arbete. Under faderskapsledigheten betalas däremot ingen arbetslöshetsdagpenning även om han skulle vara arbetslös.

Observera dock att han kan hålla högst 24 faderskapspenningdagar för det äldre barnet när du är på ny moderskaps- och föräldraledighet för den nya babyn. Faderskapspenningdagarna för det äldre barnet måste då också hållas i en period.

Om hans faderskapspenning för äldre barnet var beräknad på basen av arbetsinkomster kan faderskapspenningen för det nya barnet räknas enligt samma inkomster som förra gången, eftersom äldre barnet är under 3 år då den nya babyn beräknats födas, ifall det ger en bättre dagpenning än om den beräknas enligt inkomsterna i senaste beskattning.

Inget hemvårdsstöd betalas till dig under makens pappaledighet eftersom han då får faderskapspenning.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst
Vastaa