Pappaledigt och mammaledigt

Kan man ta up pappaledigheten i kortare perioder? Går det att studera medan man är pappaledig? Ställ frågor om föräldraledigheterna för pappan.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Maddeh

Pappaledigt och mammaledigt

Oläst inlägg av Maddeh » 03 jul 2017, 09:52

Hej.
Min man planerar att vara pappaledig med vår son som är 1 år och 3 månader. Han har tidigare haft pappaledigt i 3 veckor då han föddes.

Nu väntar vi vårt andra barn. Får min man vara pappaledig med vårt första barn på samma gång som jag är mammaledig?

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Pappaledigt och mammaledigt

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 03 jul 2017, 10:51

Hej Maddeh

Tack för din fråga och gratulationer med anledning av det väntade barnet!

Faderskapsledigheten är högst 54 vardagar per barn, och skall tas ut innan barnet fyllt två år. När det nu föds ett nytt barn till er familj, kan pappan hålla högst 24 vardagar av sina resterande dagar samtidigt som mamman är hemma och är moderskaps- eller föräldraledig.

Det nya barnet medför en ny faderskapsledighetsperiod varav högst 18 vardagar kan hållas samtidigt med mamman. Sammanlagt kan pappan alltså hålla högst 42 vardagar tillsammans med mamman under tiden hon får moderskaps- eller föräldrapenning. Faderskapspenning utbetalas dock endast för ett barn åt gången.

Hoppas detta besvarade din fråga. Mera information om faderskapsledighet finns här: www.fpa.fi/faderskapspenning

Vänliga hälsningar

Maria | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst