Ersättning för företagshälsovård

Kan man ta up pappaledigheten i kortare perioder? Går det att studera medan man är pappaledig? Ställ frågor om föräldraledigheterna för pappan.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
AnnYjan

Ersättning för företagshälsovård

Oläst inlägg av AnnYjan » 21 aug 2017, 11:33

Hej,
Jag skickade in vårt företags ansökan om ersättning för företagshälsovård i början på maj, men jag har inte sett att vi fått någon ersättning eller att det har kommit något meddelande om utbetalning. Har vår ansökan kommit bort, eller är ersättning för företagshälsovård 2016 ännu inte utbetald?

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Ersättning för företagshälsovård

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 21 aug 2017, 13:47

Hej AnnYjan!

Tack för din fråga.

I den här spalten kan vi svara på frågor endast på allmän nivå eftersom vi inte har tillgång till person- eller företagsuppgifter. Dessa ska man naturligtvis heller aldrig uppge här.

När det gäller ansökan om arbetsgivares/företagares ersättning för företagshälsovård, kan du ta kontakt direkt till handläggningsstället. Handläggningsstället är beroende på företagets hemort och de totala kostnaderna som ersättning ansöks för.

Du hittar kontaktuppgifterna till de olika handläggningsställena här: www.fpa.fi/kontakta-oss-foretagshalsovard

Hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst

Användarvisningsbild
AnnYjan

Oläst inlägg av AnnYjan » 23 aug 2017, 07:59

Kanske jag kan omformulera mig lite... Har ersättningen för den årliga företagshälsovården (för 2016) betalats ut? Senaste år betalades den ut i juli (för 2015) så jag började fundera när jag inte har sett att den har kommit än...

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 23 aug 2017, 11:24

Hej igen AnnYjan!

Ersättning för kostnader för företagshälsovård betalas inte ut till arbetsgivarna vid en viss tidpunkt varje år.

Arbetsgivarna söker ersättning för kostnader för företagshälsovård en gång om året, sex månader efter räkenskapsperiodens utgång. Eftersom räkenskapsperioden för de flesta arbetsgivare är ett kalenderår skickas merparten av ansökningarna till FPA i maj-juni. Den stora anhopningen av ansökningar om somrarna förlänger behandlingstiderna. Beroende på antalet ansökningar kan behandlingstiden variera från år till år.

Om du vill kontrollera i vilket skede ditt företags ansökan är, råder jag dig därför på nytt att kontakta handläggningsstället enligt länken i mitt föregående svar.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst

Användarvisningsbild
AnnYjan

Oläst inlägg av AnnYjan » 31 aug 2017, 08:12

Tack så mycket för svaret, då vet jag hur det fungerar! :-)