Pappaledigt

Kan man ta up pappaledigheten i kortare perioder? Går det att studera medan man är pappaledig? Ställ frågor om föräldraledigheterna för pappan.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Gäst

Pappaledigt

Oläst inlägg av Gäst » 07 sep 2017, 09:38

Hej. Min sambo planerar att ta ut sina 18dagar av pappaledighet, själv är jag mammaledig med vårt andra barn.
Som jag förstått kan han dela upp det i fyra perioder. Han jobbar måndag-fredag, ibland vissa lördagar då dom turas om dom på jobbet..
Kan han då dela upp sina dagar som följande:
måndag-fredag (5dagar)
måndag-fredag (5dagar)
måndag-fredag (5dagar)
måndag-onsdag (3dagar)

Förstod att hans arbetsgivare endå räknar med lördagen, får dom göra så i vårt fall?

25.12 och 26.12 räknas väl inte in i dessa dagar? Så om han håller ledigt 25-31.12, förbrukar han då bara 3 dagar? (Onsdag-fredag)

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Pappaledigt

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 07 sep 2017, 12:52

Hej Gäst!

Tack för din fråga.

Det är alldeles riktigt att din sambo kan ta ut 18 faderskapspenningdagar, uppdelade i högst 4 perioder, under moderskaps- och föräldrapenningperioden. Faderskapspenningdagarna kan börja tas ut tidigast fr.o.m. den dag barnet föds. Det är alltså möjligt att dela upp faderskapsledigheten så som du föreslår.

Om din sambos arbetsgivare får räkna med lördagen som faderskapsledighet kan jag inte ta ställning till, eftersom det är beroende på kollektivavtalet, som är olika i olika branscher.

Rent allmänt kan i alla fall konstateras:

Om arbetsgivaren betalar pappan lön för faderskapsledigheten, betalas faderskapspenningen till arbetsgivaren. Om betald ledighet ingår i faderskapsledigheten betalar FPA ut faderskapspenning även för dessa dagar till pappans arbetsgivare. Till exempel om den betalda faderskapsledigheten pågår över ett veckoslut och lördagen räknas som betald ledighet betalar FPA faderskapspenning till arbetsgivaren också för lördagen. I sådana fall förbrukar lördagen en av pappans faderskapspenningsdagar.

Själva ledigheten måste din sambo alltså komma överens om med sin arbetsgivare och huruvida arbetsgivaren betalar lön för arbetsfrånvarotiden och i så fall hur många dagar, är beroende av kollektivavtalet.

FPA betalar ingen faderskapspenning för helgdagar och söckenhelger (”röda” dagar i almanackan). Således räknas inte heller 25.12 och 26.12 som faderskapspenningdagar.

Hur många faderskapspenningdagar som förbrukas om sambon håller ledigt under tiden du nämner, 25.12.2017 – 31.12.2017 (3 eller 4) är beroende på för vilken tid han ansöker om faderskapspenning. Han kan ansöka om faderskapspenning för onsdag - fredag (3 dagar) eller onsdag – lördag (4 dagar).

Hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst