Flytt från utlandet - rätt till faderskapspenning?

Kan man ta up pappaledigheten i kortare perioder? Går det att studera medan man är pappaledig? Ställ frågor om föräldraledigheterna för pappan.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
JekkuG

Flytt från utlandet - rätt till faderskapspenning?

Oläst inlägg av JekkuG » 19 feb 2018, 19:23

Hej!

Jag läser om faderskapspenning på era hemsidor och har en fråga. På hemsidan står att faderskapspenning endast betalas ut om man bott i Finland minst 180 dagar före barnets nedkomst.

Jag har bott i Finland hela tiden, och min man flyttade hit genom familjeåterförening 8.6.2017. Vår son är född 8.10.2017. Betyder det här alltså att min man inte kan vara pappaledig?

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Flytt från utlandet - rätt till faderskapspenning?

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 20 feb 2018, 10:13

Hej JekkuG!

Tack för din fråga.

Din man måste ha omfattats av den finländska sociala tryggheten i minst 180 dagar innan det beräknade datumet för barnets födelse. Om din man innan han flyttade till Finland var införsäkrad i ett annat EU- eller EES-land, Schweiz eller Israel kan också den försäkringstiden räknas in i de 180 dagarna.

Ifall ovannämnda villkor inte uppfylls kan din man inte beviljas faderskapspenning.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst

Användarvisningsbild
Eee1

Oläst inlägg av Eee1 » 30 jul 2018, 12:52

Hej!

Har en liknande situation där blivande fadern är dansk och flyttade till finland i slutet av maj och barnet är beräknat att födas i september.

Betyder införsäkrad i det här fallet samma som medborgare i ett annat EU-land? Har en dansk rätt till faderskapspenning fastän han inte omfattats av den finska sociala tryggheten i minst 180 dagar? Blivande fadern har jobb och planerar bo länge i Finland.

Tack för svar!

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 30 jul 2018, 15:08

Hej Eee1!

Tack för din fråga.

Nej, införsäkrad är inte detsamma som medborgare i ett annat EU-land.

Faderskapspenning kan beviljas även om pappan inte är finsk medborgare, men han måste omfattas av den finska sociala tryggheten (se svaret på föregående fråga).

Ifall pappan inte omfattats av den finska sociala tryggheten (varit införsäkrad i Finland) i minst 180 dagar före det beräknade datumet för barnets födelse, kan faderskapspenning ändå beviljas om han varit införsäkrad i annat eu-land (t.ex. Danmark) genast innan han flyttade till Finland.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst