Lön under pappaledigt

Kan man ta up pappaledigheten i kortare perioder? Går det att studera medan man är pappaledig? Ställ frågor om föräldraledigheterna för pappan.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
MLJ

Lön under pappaledigt

Oläst inlägg av MLJ » 05 okt 2018, 21:08

Hej, jag tänkte vara pappaledig 2 första veckorna efter vårt barn föds samtidigt som min fru är mammaledig. Jag har fått veta att min arbetsgivare betalar lön under pappaledigheten. Vad betyder det med tanke på ansökningar? Ska jag ansöka om faderskapspenning från fpa och på något sätt fylla i att jag har lön eller sköts det mellan arbetsgivaren och fpa utan min inblandning?

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Lön under pappaledigt

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 08 okt 2018, 10:06

Hej MLJ!

Tack för din fråga.

Du skall lämna in ansökan om faderskapspenning till FPA för alla dagar du är pappaledig. I ansökan om faderskapspenning frågas om du får lön för den tid du är borta från arbetet. Meddela där för vilken tid arbetsgivaren betalar lön under pappaledigheten och be din löneräknare skicka in löneuppgifterna.

Din arbetsgivare har rätt att få faderskapspenningen från FPA för den tid de betalar lön till dig under pappaledigheten. Ifall arbetsgivaren inte betalar lön för hela den period du är pappaledig betalas dagpenningen till dig för den tid som är obetald från jobbet.

Du kan lämna in ansökan när babyn fötts och du vet från vilken dag du blir pappaledig. Ansökan gör du enklast vida e-tjänsten, alternativt med blankett SV 29ar.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst