Faderskapspenning baserat på 6 senaste månaders inkomst

Kan man ta up pappaledigheten i kortare perioder? Går det att studera medan man är pappaledig? Ställ frågor om föräldraledigheterna för pappan.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Ombud

Faderskapspenning baserat på 6 senaste månaders inkomst

Oläst inlägg av Ombud » 01 dec 2018, 22:30

Hej!
Jag har haft flera arbetsgivare och kommer därmed att räkna min faderskapspenning baserat på 6 senaste månader inkomst. Om jag påbörjade pappaledigheten 6.7.2018 räknas det då 6 månader bakåt från 5/6.7.2018 eller är det hela kalendermånader som gäller (januari-juni 2018)?
Jag ställer den här frågan, eftersom en lön som jag borde ha fått i juni betalades ut först i början av juli och den har en betydande inverkan på nivån i min faderskapspenning. Om det är hela kalendermånader som gäller, vore det fördelaktigare för mig att be om faderskapspenning först från och med min andra ledighet som jag tog ut i augusti. Jag hoppas att ni kan ge svar på min fråga, så att jag kan sätta igång och söka penningen.

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Faderskapspenning baserat på 6 senaste månaders inkomst

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 03 dec 2018, 10:29

Hej Ombud!

Tack för din fråga.

Du skall meddela inkomsten för den 6-månaders period som är genast före den första faderskapsledigheten. Inkomsterna kan företes på dagen för de sex månaderna precis innan faderskapsledigheten började eller för sex månader bakåt räknat från utgången av den senaste löneperioden. Om du hållit din första faderskapsledighet från 6.7.2018 skall du alltså be dina arbetsgivare meddela dina löneinkomster för tiden 6.1.2018 - 5.7.2018, alternativt 1.1.2018 – 30.6.2018. Om du har flera arbetsgivare skall du be samtliga arbetsgivare meddela löneuppgifterna för samma tidsperiod.

Faderskapspenningens belopp kan fastställas enligt den företedda arbetsinkomsten om arbetsinkomsten multiplicerad med två fortgående varit minst 20 % större än den arbetsinkomst som konstaterats vid beskattningen och som har justerats med en lönekoefficient.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst