Faderskapspenning och föräldrapenning vid tvillingfödsel

Kan man ta up pappaledigheten i kortare perioder? Går det att studera medan man är pappaledig? Ställ frågor om föräldraledigheterna för pappan.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Trebarnsmor

Faderskapspenning och föräldrapenning vid tvillingfödsel

Oläst inlägg av Trebarnsmor » 08 jan 2019, 21:06

Hej,

Min man och jag väntar tvillingar och beräknad nedkomst är 27.4.19. Jag kommer att inleda min moderskapsledighet 5.3.19. Då barnen kommer vill vi att pappan tar ut sina 18 vardagar faderskapsledighet tillsammans med mig, men direkt efter att dessa är slut önskar vi att han kan fortsätta med de 60 extra vardagarna föräldraledighet (som beviljas till tvillingföräldrar). Är detta möjligt? Alltså att han tar ut 60 vardagar föräldraledigt under tiden jag ännu är på moderskapsledighet (eventuellt hinner också min föräldraledighetsperiod börja)? Efter moderskapsledigheten kommer jag att direkt ta ut resten av föräldraledigheten. Någongång efter detta (före barnen fyller två år) skulle pappan ta ut resten av faderskapsledigheten.

Vi har sett att flerlingsfamiljer får bättre förmåner från och med 1.4.19, i och med att pappan då börjar få 18 vardagar mera faderskapsledighet. Är det 18 vardagar extra för tvillingar eller är det 18+18 vardagar? Måste barnen födas 1.4 eller senare för att denna förmån ska kunna utnyttjas (eller räcker det med att det är efter 1.4 vi vill utnyttja förmånen)?

H. Carina

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Faderskapspenning och föräldrapenning vid tvillingfödsel

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 09 jan 2019, 10:22

Hej Carina!

Tack för din fråga.

Din man kan hålla sina 18 faderskapspenningdagar genast från barnens födelse. De 60 extra föräldrapenningdagarna kan antingen du eller maken hålla, så som ni kommer överens om och ifall pappan håller dem kan han om han vill hålla dem samtidigt som du är moderskaps- och föräldraledig. Han kan alltså, precis som du föreslår, hålla högst 18 + 60 vardagar faderskaps- och föräldraledigt samtidigt som du är moderskaps- och föräldraledig. Resterande faderskapspenningdagar kan pappan hålla i högst två perioder efter din föräldraledighet innan barnen fyller två år.

En förlängning av faderskapsledigheten är, precis som du nämner, på kommande för flerlingsfamiljer så, att faderskapspenning betalas för 18 fler vardagar för varje barn som föds samtidigt. För tvillingar skulle pappan således kunna få sammanlagt högst 54 + 18 vardagar.

Den här lagförändringen träder i kraft så, att den gäller om föräldradagpenningperioden börjar 1.4.2019 eller senare. Den kommer således tyvärr inte att gälla er, eftersom din föräldradagpenningperiod börjar redan 5.3.2019 (eller senast 21.3.2019).

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst

Användarvisningsbild
Trebarnsmor

Oläst inlägg av Trebarnsmor » 10 jan 2019, 18:58

Hej,
tack för ditt svar.

Det jag nu undrar är när pappan ska ansöka om de extra 60 dagarna. Han kan ju inte ansöka om dem senast 1 månad före de börjar eftersom vi inte vet när tvillingarna kommer. Kan han ansöka om dem efter nedkomsten och hur bråttom är det att ansöka om dem?

H. Carina

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 11 jan 2019, 14:39

Hej igen Trebarnsmor!

Om pappan vill ta ut de 18 faderskapspenningdagarna + de 60 föräldrapenningdagarna genast efter barnens födelse, är det ok att han lämnar in ansökan genast då barnen föds och han vet när faderskapsledigheten och föräldraledigheten börjar.

Jag önskar er en fin fortsättning på det nya året.

Användarvisningsbild
Trebarnsmor

Oläst inlägg av Trebarnsmor » 07 feb 2019, 20:40

Hej!
Jag har ännu en fråga kring de 60 extra dagarna som tvillingföräldrar får.

Går det att pappan delar på dessa dagar i t.ex. två perioder (eller flera) så länge mamman är hemma med moderskapspenning och/eller föräldrapenning? T.ex. att pappan tar en del av de 60 extra dagarna direkt efter de 18 vardagarna han får ta vid barnets födelse. Sen skulle han jobba en tid och ta resterande av de 60 dagarna i ett litet senare skede fastän mamman är hemma?

H. Carina

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 08 feb 2019, 14:39

Hej igen Carina!

Föräldrapenning kan betalas i högst två perioder till vardera föräldern. Din man kan alltså dela på de 60 extra föräldrapenningdagarna i två perioder om han vill.

Vänliga hälsningar