Faderskapsledighet med moderskapsledighet

Kan man ta up pappaledigheten i kortare perioder? Går det att studera medan man är pappaledig? Ställ frågor om föräldraledigheterna för pappan.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
RonjaSoderlund

Faderskapsledighet med moderskapsledighet

Oläst inlägg av RonjaSoderlund » 10 apr 2019, 10:40

Hej,

Min sambo har en månad att ta ut av sin faderskapsledighet för vårt första barn. Kan han ta ut den samtidigt som jag går på min moderskapsledighet för vårt andra barn eller måste han ta ut den innan jag går på moderskapsledighet, för att få bidraget?

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Faderskapsledighet med moderskapsledighet

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 10 apr 2019, 14:54

Hej RonjaSoderlund!

Tack för din fråga.

Din sambo kan ta ut faderskapspenningsdagar för det tidigare barnet samtidigt som du är moderskaps- eller föräldraledig på grund av det nya barnet.

En förutsättning är att han tidigare har använt högst en faderskapspenningperiod som ska tas ut efter moderskaps- och föräldrapenningperioden. Då kan han för det tidigare barnet ta ut högst 24 faderskapspenningsdagar samtidigt som du får moderskaps- och föräldrapenning. Faderskapspenningdagarna för det äldre barnet måste tas i en period.

Pappan kan på grund av det nya barnets födelse ta ut högst 18 faderskapspenningdagar samtidigt som mamman får moderskaps- och föräldrapenning. Dessa dagar kan delas upp i högst 4 perioder.

Sammanlagt kan pappan således ta ut högst 42 faderskapspenningsdagar (24+18) under mammans moderskaps- och föräldrapenningsperiod.

Du hittar mera information om faderskapspenningen och hur faderskapsledigheten kan delas upp i olika perioder här: www.fpa.fi/faderskapspenning.

Jag önskar dig en trevlig fortsättning på våren.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst