Dagpenning vid faderskapsledigt efter 1.1.2020

Kan man ta up pappaledigheten i kortare perioder? Går det att studera medan man är pappaledig? Ställ frågor om föräldraledigheterna för pappan.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Undrandefar

Dagpenning vid faderskapsledigt efter 1.1.2020

Oläst inlägg av Undrandefar » 08 maj 2019, 08:20

Hej. Min fråga gäller dagpenningsbelopp under faderskapsledighet eftersom fastställandet av dessa ändrar år 2020.

Kvarstår det dagpenningsbelopp som blir beslutat nu våren 2019 för alla dagar jag tar ut för mitt barn - även om jag tar ut dem efter 1.1.2020, eller utbetalas ett uppdaterat dagpenningsbelopp för dagar som tas efter 1.1.2020 baserat på de 12 månader som föregått detta?

I korthet frågar jag alltså: förblir min dagpenning den som fastslagits för alla 54 vardagar eller uppdateras beloppet för dagar som tas efter årsskiftet?

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Dagpenning vid faderskapsledigt efter 1.1.2020

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 08 maj 2019, 10:25

Hej Undrandefar!

Tack för din fråga.

Föräldradagpenningens storlek bestäms enligt samma grund under hela föräldradagpenningsperioden. En faderskaps- och föräldrapenningsperiod som pappan tar ut senare betalas således på basis av samma arbetsinkomst som har legat till grund för den första faderskaps- eller föräldrapenningsperioden.

Beloppet av faderskapspenningen ändrar således inte för de dagar du tar ut efter årsskiftet.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst