Pappaledigt i omgångar

Kan man ta up pappaledigheten i kortare perioder? Går det att studera medan man är pappaledig? Ställ frågor om föräldraledigheterna för pappan.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Pojo

Pappaledigt i omgångar

Oläst inlägg av Pojo » 05 aug 2020, 12:58

Hej!
Vi planerar nu ledigheterna för vårt andra barn. (Född i juni 2020) Jag, mamman, tänkte ta ut alla föräldraledighetsdagar. Jag, har dock möjlighet att jobba under julsäsongen och skulle då vilja att pappan tar ut en del av sin pappaledighet då ca 25 dagar. Och sedan resten av dagarna efter mammans föräldraledighet.

Men är detta möjligt? Läser att Faderskapsledigheten endast kan tas ut efter att all föräldraledighet är uttagen. Varför är det så? Vad är orsaken till det?

Så om jag förstått det rätt så för att jag ska kunna jobba under föräldraledigheten (utan att sänka ersättningen under den tiden) så bör pappan ta ut de dagarna som föräldraledighet och inte pappaledighet.
Och visst kan jag isf dela upp min föräldraledighet i två perioder som det isf skulle bli.

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Pappaledigt i omgångar

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 06 aug 2020, 14:50

Hej Pojo!

Tack för din fråga.

Pappan kan ta ut högst 18 vardagar faderskapsledigt under moderskaps- och föräldrapenningperioden uppdelade i högst 4 perioder. Resterande faderskapspenningdagar kan tas ut efter föräldrapenningperioden i högst två perioder innan barnet fyller två år.

Tidpunkten för faderskapsledigheten fastställs i Sjukförsäkringslagen 21.12.2004/1224, 9 kap 7 §

Ifall du jobbar under den tid som föräldrapenningen är beviljad till dig, så betalas din föräldrapenning till minimibelopp. T.ex. om du jobbar under julhelgen och pappan tar ut faderskapspenningdagar då, så har du ju fortfarande föräldrapenningen i betalning och då betalas den till minimibelopp till dig. Ifall pappan i stället ansöker föräldrapenning i stället för dig, betalas föräldrapenningen till honom beräknad på hans egna inkomster och ingen föräldrapenning betalas till dig under samma tid.

Föräldrapenningperioden kan delas upp så att vardera föräldern har högst två perioder vardera.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst