Dagvårdsavbrott, rätt till kommuntillägg?

Vem har rätt till flexibel vårdspenning? Från när kan hemvårdsstöd sökas? Från och med när kan man ansöka om hemvårdsstöd? När lönar det sig att ansöka om privatvårdsstöd?

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Annika82

Dagvårdsavbrott, rätt till kommuntillägg?

Oläst inlägg av Annika82 » 07 mar 2019, 09:58

Hej! Jag är vårdledig med min son 1,5år. Äldre sonen har dagvårdsplats på kommunalt dagis. Nu funderar vi på att hålla även den äldre hemma i 4 mån, och min fråga är då att har jag isåfall rätt att få 65,50/mån för den äldre (som är 4år) samt att ansöka om kommuntillägg? Är det isåfall via fpa eller kommunen detta skall ansökas om?

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Dagvårdsavbrott, rätt till kommuntillägg?

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 07 mar 2019, 10:27

Hej Annika82!

Tack för din fråga.

Om den kommunala dagvårdsplatsen för fyraåringen sägs upp, kan du ansöka om hemvårdsstödets vårdpenning även för honom. Ansökan om hemvårdsstöd lämnas till FPA.

Vissa kommuner betalar kommuntillägg. Villkoren för kommuntillägg och beloppen varierar i olika kommuner. Även hur man ansöker om kommuntillägg varierar. I vissa kommuner behandlas kommuntillägget automatiskt utan särskild ansökan då ansökan om barnavårdsstöd inlämnas till FPA. I andra kommuner måste man ansöka separat om kommuntillägg från kommunen.

Jag råder dig därför att kontakta FPA:s kundservice, så kan vi se närmare på ditt ärende och eventuellt kommuntillägg där ni är bosatta.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst