Hemvårdstöd

Vem har rätt till flexibel vårdspenning? Från när kan hemvårdsstöd sökas? Från och med när kan man ansöka om hemvårdsstöd? När lönar det sig att ansöka om privatvårdsstöd?

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Pelle358

Hemvårdstöd

Oläst inlägg av Pelle358 » 13 dec 2017, 00:50

Hej! Har vi rätt att få hemvårdstöd? Och vem av oss ska ansöka? Jag jobbar heltid i skiftesarbete och frun har intregrationsplan avtalat med te centralen så hon går språkstegen i kredu. Så vi kommer sköta barnet hemma förutom då jag jobbar dag och hon är i skola så då kommer vi behöva hjälp av t.ex min mor som är pansonär, detta kommer att börja från februari 2018 barnet är då 9mån.

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Hemvårdstöd

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 13 dec 2017, 08:21

Hej Pelle358!

Tack för din fråga.

Efter föräldradagpenningperiodens slut kan den av er föräldrar som i huvudsak sköter barnet ansöka om hemvårdsstöd. Hemvårdsstöd kan betalas så länge barnet är under 3 år och inte har en kommunal dagvårdsplats.

Du hittar mera information om stöd för hemvård av barn här: www.fpa.fi/web/sv/stod-for-hemvard

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst

Användarvisningsbild
Charlie1989

Oläst inlägg av Charlie1989 » 29 mar 2018, 10:29

Kan en farmor lyfta hemvårdsstöd samtidigt som hon lyfter pension? Eller ska de heltidsjobbande föräldrarna lyfta stödet och betala vidare till farmodern? Barnet är under 3 år och inte i kommunal dagvård.

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 29 mar 2018, 13:05

Hej Charlie1989!

Tack för din fråga.

Farmor kan inte beviljas hemvårdsstöd. Hemvårdsstödet beviljas barnets förälder/vårdnadshavare. Om barnet vårdas av någon annan än föräldrarna (t.ex som i ert fall farmor), betalas stödet till den förälder/vårdnadshavare som ansöker om stödet.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst