Flexibel vårdpenning och hemvårdsstöd

Vem har rätt till flexibel vårdspenning? Från när kan hemvårdsstöd sökas? Från och med när kan man ansöka om hemvårdsstöd? När lönar det sig att ansöka om privatvårdsstöd?

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
JuliaF

Flexibel vårdpenning och hemvårdsstöd

Oläst inlägg av JuliaF » 02 jul 2018, 12:15

Hej!

Föräldraledigheten tar nu slut (barnet är 9 månader) och jag undrar nu vilka stöd jag kan ansöka om.
Jag jobbar max 20h i veckan och sköter annars barnet. När jag jobbar är det pappa som sköter. (Han jobbar 100%). Jag har anställning åtminstone till slutet av augusti men fortsätter troligen.

Pappa kommer att vara pappaledig 3 veckor i augusti, påverkar det vårdpenning/hemvårdstöd?
Kan jag alltså ansöka om både flexibel vårdpenning och hemvårdsstöd?

H. Julia

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Flexibel vårdpenning och hemvårdsstöd

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 05 jul 2018, 13:39

Hej JuliaF!

Tack för din fråga.

Både hemvårdsstödet och flexibel vårdpenning hör under barnavårdsstöd, och man kan få dem då man har barn under 3 år.
Det huvudsakliga villkoret för hemvårdsstöd är att barnet inte beviljats kommunal dagvård, medan flexibel vårdpenning kan beviljas förälder som är anställd eller företagare och jobbar högst 30 timmar i veckan eller högst 80 % av den normala arbetstiden för heltidsarbete.
Till skillnad från hemvårdsstödet så kan flexibel vårdpenning beviljas för samma tid om barnet är i kommunal vård eller samtidigt som privatvårdsstöd.

Under tiden pappan har faderskapspenning betalas inte hemvårdsstöded för barnet, men om du fortsättningvis har förkortad arbetstid kan flexibel vårdpenning utbetalas.

Du kan i ansökan i e-tjänsten uppge den situation som gäller er familj under ”Ansökan och ändringsmeddelanden - Barnavårdsstöd - Ansökan”.
Då barnet vårdas i hemmet av en förälder uppfylls inte villkoren för att få både flexibel vårdpenning och hemvårdsstöd.

Mera information om de olika formerna av barnavårdsstöd hittar du på vår hemsida under Barnfamiljer - Barnavårdsstöd.

Med vänlig hälsning

Cecilia | FPA Barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst

Användarvisningsbild
JuliaF

Oläst inlägg av JuliaF » 06 jul 2018, 10:27

Hej!
Tack för svar!
Så jag kan alltså endast ansöka om flexibel vårdpenning?

H. Julia

Användarvisningsbild
JuliaF

Oläst inlägg av JuliaF » 06 jul 2018, 10:32

Eller lönar det sig för mej att endast ansöka om hemvårdsstöd när jag jobbar max 15h i veckan?

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 06 jul 2018, 15:57

Hejsan igen JuliaF!

Tyvärr kan jag inte säga vilken förmån som är mera fördelaktig för er familjesituation.

Beloppet för den flexibla vårdpenningen är lika för alla, och beror på förälderns arbetstid:
  • 241,19 euro i månaden då arbetstiden är högst 22,5 timmar i veckan eller högst 60 % av den normala tiden för heltidsarbete.
  • Om arbetstiden överstiger 22,5 timmar men högst 30 timmar eller över 60 % men högst 80 % av den normala arbetstiden för heltidsarbete är beloppet 160,80 euro i månaden.
Hemvårdsstödets belopp baseras på antal barn och deras åldrar, sen kan man även få vårdtillägg beroende på inkomster eller kommuntillägg beroende på kommunens regelverk. För att kunna jämföra med beloppet på ert hemvårdsstöd kan du göra en uppskattning med vårt beräkningsprogram för barnavårdsstöd.

Hoppas detta hjälper dig att gå vidare och lämna in en ansökan, annars kan du kontakta oss på vår telefonservice för barnfamiljer.

Vänligen

Cecilia | FPA Barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst