Flexibel vårdpenning

Vem har rätt till flexibel vårdspenning? Från när kan hemvårdsstöd sökas? Från och med när kan man ansöka om hemvårdsstöd? När lönar det sig att ansöka om privatvårdsstöd?

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Maalloon

Flexibel vårdpenning

Oläst inlägg av Maalloon » 01 aug 2018, 12:18

Hej! Jag har blivit beviljad flexibel vårdpenning och ringde till skatteverket för att få ett ändringsskattekort. Enligt skatteverket skulle jag inte behöva betala någon skatt på beloppet som fpa betalar ut, så nu undrar jag om detta verkligen kan stämma? Och kan jag isåfall ringa er och be er dra lite skatt av beloppet iallafall? Jätte roligt att jag inte behöver betala skatt på de 160,80€ som jag kommer att få, men mindre roligt om jag hamnar att betala tillbaka senare. Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Flexibel vårdpenning

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 02 aug 2018, 15:04

Hej Maalloon!

Tack för din fråga.

Om det är riktigt att du inte skall betala någon skatt på flexibla vårdpenningen kan FPA inte ta ställning till. Skatteverket är den myndighet som räknar ut hur mycket man måste betala skatt i förhållande till inkomsterna.

Du kan ringa FPA:s telefonservice, så kollar vi hurudant skattekort som inkommit från skatteverket. Ifall du vill höja på skatteprocenten ”för säkerhets skull” för att undvika eventuell restskatt, går det också bra att göra per telefon.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst