Faderskapspenning och hemvårdsstöd

Vem har rätt till flexibel vårdspenning? Från när kan hemvårdsstöd sökas? Från och med när kan man ansöka om hemvårdsstöd? När lönar det sig att ansöka om privatvårdsstöd?

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
ths

Faderskapspenning och hemvårdsstöd

Oläst inlägg av ths » 05 sep 2018, 16:26

Hej!
För tillfället är jag hemma med våra barn födda augusti 2016 och januari 2018. Min föräldraledighet tar slut 12.10, då kommer min man att ta ut alla sina faderskapsdagar för vårt yngsta barn. Jag är ändå tjänsteledig från mitt jobb under denna tid så jag kommer också att vara hemma. Kan jag ansöka om hemvårdsstöd för vårt äldre barn (född augusti 2016) under den perioden när han tar sina pappadagar med det yngre barnet?

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Faderskapspenning och hemvårdsstöd

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 06 sep 2018, 10:13

Hej ths!

Tack för din fråga.

Under pappans faderskapsledighet betalas inte hemvårdsstödets vårdpenning ut för det äldre barnet, även om barnet vårdas hemma. Det är dock möjligt att få vårdtillägg för det äldre barnet om familjens inkomster inte överskrider inkomstgränsens för vårdtillägg.

Du kan alltså ansöka om hemvårdsstöd (vårdpenning + vårdtillägg) för det äldre barnet för den period pappan är faderskapsledig med det yngre barnet, samt lämna in en utredning om familjens inkomster. Beroende på familjens inkomster, kan vårdtillägg betalas även om ingen vårdpenning utbetalas.

Du hittar mera information om hur hemvårdsstödet samordnas med föräldradagpenningarna här:www.fpa.fi/hur-inverkar-ovriga-formaner-pa-hemvardsstodet

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst