Hemvårdstöd och faderskapsledighet

Vem har rätt till flexibel vårdspenning? Från när kan hemvårdsstöd sökas? Från och med när kan man ansöka om hemvårdsstöd? När lönar det sig att ansöka om privatvårdsstöd?

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
JMO

Hemvårdstöd och faderskapsledighet

Oläst inlägg av JMO » 29 okt 2018, 10:45

Föräldraledigheten närmar sig sitt slut och det är dags för mig att söka hemvårdsstöd. Jag har meddelat min arbetsgivare att jag blir hemma t o m 31.8.2019. Min man har planerat att vara pappaledig under den tid jag får hemvårdsstöd men datumet är ännu oklart. Ska jag då söka hemvårdsstöd fram till 31.8.19 och sen meddela FPA då pappaledighetens dagar klarnar eller justerar FPA dom automatiskt då ni får in min mans ansökan?
Kan jag vid behov förlänga hemvårdstödet med en ny ansökan om jag bestämmer mig för att bli längre hemma än 31.8.19 eller borde jag redan nu söka för en längre tid och sen avbryta hemvårdsstödet om jag går tidigare tillbaka på jobb?

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Hemvårdstöd och faderskapsledighet

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 29 okt 2018, 14:59

Hej JMO!

Tack för din fråga.

Du kan göra precis så som du själv föreslår i din fråga.

Du kan ansöka om hemvårdsstöd genast från det att du inte längre får föräldrapenning även om ni inte ännu bestämt när maken skall vara pappaledig. När han sedan vet när han skall vara pappaledig lämnar han bara in sin ansökan om faderskapspenning och då justeras ditt hemvårdsstöd automatiskt på basen av hans ansökan. Hemvårdsstödet betalas inte för samma tid som maken får faderskapspenning.

Du kan ansöka om hemvårdsstöd från FPA hur många gånger som helst så länge barnet är under tre år och inte har en kommunal dagvårdsplats. Du kan själv välja om du ansöker om stödet till 31.8.2019 och sedan lämnar in en ny ansökan om barnet vårdas hemma ännu efter det, eller om du redan nu ansöker för en längre tid och sedan meddelar ifall situationen förändras och hemvårdsstödet behöver avbrytas från en tidigare tidpunkt.

Jag önskar dig en bra fortsättning på hösten.

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst