Flexibel vårdpeng och extraknäck

Vem har rätt till flexibel vårdspenning? Från när kan hemvårdsstöd sökas? Från och med när kan man ansöka om hemvårdsstöd? När lönar det sig att ansöka om privatvårdsstöd?

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
FruRandig

Flexibel vårdpeng och extraknäck

Oläst inlägg av FruRandig » 25 feb 2019, 10:59

Hej!

Jag får för tillfället flexibel vårdpeng eftersom jag jobbar 60 %. Nu undrar jag om jag vid sidan om mitt jobb får extraknäcka (t.ex. simlärare kvällar och veckoslut) och ifall jag får så hur påverkar det den flexibla vårdpengen? Kan jag gå ner till 40 % arbetstid och extraknäcka den resterande 20 % för att hålla den flexibla vårdpengen?

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Flexibel vårdpeng och extraknäck

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 26 feb 2019, 10:22

Hej FruRandig!

Tack för din fråga.

Du har förstått alldeles riktigt. För att få flexibel vårdpenning till det högre beloppet, får din totala arbetstid vara högst 22,5 h/v i genomsnitt eller högst 60 % av den normala tiden för heltidsarbete. Ifall du börjar extraknäcka, måste du således minska på arbetstiden för ditt ordinarie jobb.

Flexibel vårdpenning kan betalas till det lägre beloppet om arbetstiden är högst 30 h/v i genomsnitt eller högst 80 % av den normala tiden för heltidsarbete.

Ifall du har flera arbetsgivare behövs också intyg över arbetstiden från samtliga arbetsgivare.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst