Partiell-/flexibel vårdpenning vid studier

Vem har rätt till flexibel vårdspenning? Från när kan hemvårdsstöd sökas? Från och med när kan man ansöka om hemvårdsstöd? När lönar det sig att ansöka om privatvårdsstöd?

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Gäst

Partiell-/flexibel vårdpenning vid studier

Oläst inlägg av Gäst » 26 mar 2019, 23:17

Hej

Jag har varit hemma med min dotter sedan hon föddes, men har nu tänkt återuppta mina studier på deltid då dottern snart är 1½ år. Jag är studerande vid en yrkeshögskola och kommer att studera ett par dagar i veckan. Jag har ansökt om kommunal dagvård för dottern för tiden jag studerar, men undrar nu om det är möjligt att få partiell- eller flexibelvårdpenning då jag sköter dottern de restrerande dagarna?

Jag har ansökt om studiestöd.

Mvh.
Quynh

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Partiell-/flexibel vårdpenning vid studier

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 27 mar 2019, 14:47

Hej Quynh!

Tack för din fråga.

Flexibel vårdpenning beviljas en förälder som har ett barn under 3 år och som

• arbetar i genomsnitt högst 30 timmar i veckan eller högst 80 procent av den normala arbetstiden för heltidsarbete.
• arbetar i anställnings- eller tjänsteförhållande
• är företagare med en FöPL- eller LFöPL-försäkring
• är stipendiat med en LFöPL-försäkring.

Du hittar mera information om flexibel vårdpenning här: www.fpa.fi//flexibel-vardpenning.

Som studerande kan du således tyvärr inte beviljas flexibel vårdpenning.

Partiell vårdpenning kan inte heller beviljas en studerande. Partiell vårdpenning kan betalas då barnet går i årskurs 1 eller 2 i skolan och föräldern arbetar högst 30 timmar per vecka i genomsnitt på grund av barnavård. För att få partiell vårdpenning ska föräldern arbeta i anställning- eller tjänsteförhållande eller ha en FöPL- eller LFöPL-försäkring.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst

Användarvisningsbild
Gäst

Oläst inlägg av Gäst » 27 mar 2019, 22:13

Hej

Tack för ditt svar. Det betyder att jag får inget stöd om min dotter får kommunal dagvård (fastän inte heltid) även om jag studerar endast deltid och sköter om dottern resten av tiden.

Jag funderar om jag kan får barnvårdstöd för juni och juli då jag planerar att vera hemma med dottern på heltid och inte ha henne vid dagis. Jag planerar skicka henne till dagis på nytt heltid i augusti då jag har praktik.

Jag har ansökt studiestöd för april och maj (bara 2 månader /9månaders läsår). Under detta läsår 2018-2019 studerar jag deltid och sköter om dottern här hemma mest. Därför får jag inte mycket studiepoäng, endast ca.15 sp/läsår. Från början av året fick jag barnvårdstöd, men har nu ansökt om studiestöd då min dotter får kommunal dagvård april, maj och sedan från hösten (augusti/2019 ). Behöver jag ändå ha minst 5 sp/stödmånad? Om jag ansöker för 2 månader, behöver jag bara 10 sp? Förstår jag detta korrekt?

Mvh.

Quynh

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 28 mar 2019, 10:46

Hej igen Quynh!

Du kan få hemvårdsstöd för din dotter under juni och juli om den kommunala dagvårdsplatsen sägs upp för dessa månader.

Studiestöd kan beviljas för heltidsstudier. När det gäller högskolestudier anses studierna alltid vara heltidsstudier om du studerar i syfte att avlägga en högskolexamen. Andra högskolestudier är heltidsstudier när deras omfattning i genomsnitt är minst 5 studiepoäng per studiemånad.

När du studerar vid en högskola måste du för att kunna få studiestöd avlägga

• i genomsnitt minst 5 studiepoäng per stödmånad och
• minst 20 studiepoäng under varje läsår (minimikrav).

Antalet stödmånader påverkar inte minimikravet. Även om du har studiestöd bara 1 eller 2 månader under läsåret ska du avlägga minst 20 studiepoäng.

Mera information om kravet på framgång i högskolestudier hittar du här: www.fpa.fi/studieframgang-framgang-i-hogskolestudier

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst