Arbetslös hemmamamma med freelance-jobb

Vem har rätt till flexibel vårdspenning? Från när kan hemvårdsstöd sökas? Från och med när kan man ansöka om hemvårdsstöd? När lönar det sig att ansöka om privatvårdsstöd?

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Styrfrugan

Arbetslös hemmamamma med freelance-jobb

Oläst inlägg av Styrfrugan » 04 jun 2019, 11:40

Hej!

Min man har nyligen fått jobb på annan ort, så vi förbereder en flytt. Jag är för tillfället föräldraledig med vår bebis, och föräldraledigheten tar slut samtidigt som min man börjar på sitt nya jobb.

Eftersom vi flyttar (långt) måste jag säga upp mig från mitt jobb. Det betyder alltså att jag kommer att vara arbetslös medan jag tar hand om vårt barn. Jag har dock möjlighet att jobba freelace åt en vän på kvällarna, ca. 45h/mån för 22€/h, vilket kunde ge mig en inkomst på ca. 1000€ per månad. Det är möjligt att ordna det här arbetet så att jag jobbar max två veckor i sträck, och därmed inte förlorar min rätt till arbetslöshetsunderstöd (Gäller detta ännu? Försöker läsa, men hittar inte infon.)

Kan jag samtidigt få både arbetslöshetsunderstöd (jag söker då alltså aktivt heltidsjobb), någon typ av barnavårdsstöd och freelance-inkomst?

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Arbetslös hemmamamma med freelance-jobb

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 06 jun 2019, 10:33

Hej Styrfrugan!

Tack för din fråga.

Efter föräldrapenningperiodens slut kan du få hemvårdsstöd för ditt barn om barnet inte har beviljats en dagvårdsplats som ordnas av kommunen. Det spelar ingen roll om du jobbar eller är arbetslös. Hemvårdsstöd betalas dock inte ut om/när pappan är faderskapsledig efter föräldrapenningperioden.

Du kan få jämkad arbetslöshetsförmån om du har inkomster av ett tillfälligt heltidsarbete i högst 2 veckor. För att få arbetslöshetsförmån måste du förstås också anmäla dig som arbetslös arbetssökande till Arbets- och näringsbyrån (TE-byrån). Mera info om jämkad arbetslöshetsförmån hittar du här: www.fpa.fi//jamkad-arbetsloshetsforman.

Oberoende av om du ansöker om arbetslöshetsersättning från facket eller från FPA fungerar det så, att hemvårdsstödet dras av från arbetslöshetsförmånen. Om ni bor i en kommun som betalar kommuntillägg till hemvårdsstödet, så lönar det sig ändå att ansöka om hemvårdsstöd fast det dras av från arbetslöshetsförmånen, eftersom kommuntillägget inte dras av.

Ifall du inte vet om kommuntillägg betalas i er kommun så kan du ta kontakt med kommunen.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst