Moderskapsförpackning 2018

Vad innehåller moderskapsförpackningen? Vilka bilagor behövs för ansökan? Fråga om eller diskutera moderskapsunderstödet.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Litenmamma

Moderskapsförpackning 2018

Oläst inlägg av Litenmamma » 17 mar 2018, 22:44

Hej! Jag har läst att moderskapsunderstödet höjs från 140 e till 170 e om den beräknade tidpunkten är 1.6.2018 eller senare när man väljer pengarna istället för mammalådan. Vad jag har förstått har årets mammalåda (2018) högre värde än tidigare års förpackningar, detta i form av fler produkter. Betyder detta att alla som har beräknad nedkomst 1.6.2018 eller senare får årets mammalåda (i det fall att man väljer lådan)? Om så inte är fallet, hur kompenseras detta om man får mammalådan från 2017 av "lägre värde"? Nyfiken hur detta fungerar när vi har beräknad tidpunkt i juni men ansökan skall göras senast 2 mån före beräknat datum.

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Moderskapsförpackning 2018

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 19 mar 2018, 09:22

Hej Litenmamma!

Tack för din fråga.

Det är riktigt att moderskapsunderstödet höjs från 140 € till 170 € då det beräknade datumet är 1.6.2018 eller senare.

Precis som tidigare år delas dock fjolårets moderskapsförpackning ut tills lagret är slut, men den som har beräknat datum 1.6.2018 eller senare och får fjolårets moderskapsförpackning, får dessutom tilläggsprodukter till ett värde om 30 €.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst

Användarvisningsbild
Virta

Oläst inlägg av Virta » 22 mar 2018, 18:32

Hej, jag har beräknat 1.6.2018 och fick hem mammalådan 2017. Det fanns dock inte med dom extra grejerna som sägs att läggs till för alla som har beräknat 1.6 och efter det. Varför det? Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 23 mar 2018, 09:28

Hej Virta!

Tack för din fråga.

Jag råder dig att så forts som möjligt ta kontakt, antingen genom att ringa FPA:s telefontjänst eller besöka ditt lokala FPA-kontor och meddela om saken. Om du har beräknat nedkomstdatum 1.6.2018 har du rätt till det förhöjda moderskapsunderstödet, vilket i ditt fall betyder tilläggsprodukter till moderskapsförpackningen 2017.

Vänliga hälsningar

Användarvisningsbild
Besviken

Oläst inlägg av Besviken » 25 apr 2018, 16:47

Hej!
Jag valde att ta moderskapsförpackningen eftersom jag tyckte att produkterna för 2018 föll mig i smaken. Nu när jag fick hem lådan var det dock 2017 års låda jag fick. Blev väldigt besviken eftersom produkterna inte alls föll mig lika mycket i smaken. Hade valt pengar i stället ifall jag hade vetat att det var 2017 års låda jag skulle få. Finns det möjlighet att byta? Tycker att det borde framgå att man kan få de äldre lådan.

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 26 apr 2018, 09:09

Hej Besviken!

Tack för din fråga.

Tråkigt att du är besviken över moderskapsförpackningen du fått. Tyvärr måste jag ändå svara nej på din fråga.

När du enligt din ansökan beviljats moderskapsunderstöd i form av moderskapsförpackning kan du inte byta den till moderskapsunderstöd i form av pengar.

På FPA:s hemsida gällande moderskapsförpackningen finns fortfarande också följande text:

” För närvarande är det moderskapsförpackningen 2017 som delas ut. Den delas ut tills lagret tar slut och först efter det börjar man dela ut den nya förpackningen. Tidpunkten för när fjolårets förpackning byts ut mot årets beror på antalet ansökningar om moderskapsunderstöd.”

Hoppas du ändå har användning för produkterna du fått.

Vänliga hälsningar