Moderskapsförpackning

Vad innehåller moderskapsförpackningen? Vilka bilagor behövs för ansökan? Fråga om eller diskutera moderskapsunderstödet.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Essan

Moderskapsförpackning

Oläst inlägg av Essan » 15 jul 2018, 23:35

Hej!
Jag läste på nätet om olika stöd för småbarnsfamiljer i form av vårdpenning, barnbidrag osv. för en förstagångsförälder är det rätt så invecklat. Jag läste också om noderskapsförpackningen och att man måste ha varit inskriven vid rådgivningen innan slutet av fjärde graviditetsmånaden för att ha rätt att ansöka om den. Om det är då som för mig, som har fått reda på i femte månaden att jag är gravid och inte varit till rådgivningen innan, kan man göra undantag eller är det skrivet i sten att jag inte får lådan?

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Moderskapsförpackning

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 16 jul 2018, 13:21

Hej Essan!

Tack för din fråga.

Det stämmer att mamman skall genomgå en hälsoundersökning hos en läkare eller vid mödrarådgivningen före utgången av den fjärde graviditetsmånad.

FPA kan ändå av särskilda skäl bevilja understödet.

Rekommenderar därför att du skickar in ansökan och bifogar graviditetsintyget så att din ansökan kan behandlas. Du kan skriva på tilläggsuppgifter om din situation och vad orsaken till "förseningen" är.

Det kan, som du skriver, kännas svårt för en förstagångsförälder att känna till alla förmåner och vad man skall ansöka om .

Söker du via e-tjänsten så är det 3 olika ansökningar du skall fylla i: moderskapsunderstöd, föräldradagpenning och barnbidrag. Det räcker att du bifogar graviditetsintyget en gång.

Finns också en pappersblankett på vår hemsida, SV9 (föräldraförmåner för mödrar).

Ifall du behöver hjälp med att fylla i ansökningarna eller har andra frågor så hjälper vi gärna till.

Du kan ringa vårt servicenummer för barnfamiljer på tel: 020 692 226

Önskar dig en trevlig fortsättning på sommaren!

Tina | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst