Underhållsbidrag om faderskapet fastställs

I vilka situationer betalar FPA underhållsstöd för barn? Hur fastställs underhållsstödets belopp? Fråga om eller diskutera underhållstödet.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Sarid

Underhållsbidrag om faderskapet fastställs

Oläst inlägg av Sarid » 26 okt 2017, 01:20

Hej, jag har en tid nu fått underhållsbidrag från er pga att faderskapet inte var fastställt. Men nu har en faderskapsutredning gjorts och kommer snart vara klar. I samma veva har ett papper skrivits på av pappan med barntillsynsmannen att han inte har ekonomi nog att betala mig underhåll som jag antar då ska skickas till er, hur går jag tillväga då jag fått pappret och jag varit och slutfört och skrivit på faderskapspappren? Måste jag avbryta underhållsbidraget och ansöka igen eller kan man junstera det bara? , vad ska jag isåfall välja som orsak till ansökningen? Tyckte det va lite oklart då jag prova gå in i blanketterna och se vad där står.

Med vänlig hälsning, S

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Underhållsbidrag om faderskapet fastställs

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 26 okt 2017, 11:54

Hej Sarid!

Tack för en bra fråga.

Du har fått underhållsstöd från FPA p.g.a. att faderskapet inte varit fastställt. När faderskapet nu fastställts uppfylls inte villkoret att få underhållsstöd mera på dessa grunder och underhållsstödet kommer därför att dras in. Uppgift om att faderskapet fastställts kommer automatiskt till FPA.

Nu när ni gjort ett underhållsavtal hos barnatillsyningsmannen på socialen där underhållsbidragets belopp

• fastställts till 0 euro på grund av att den underhållsskyldige helt saknar betalningsförmåga

eller eventuellt att

• underhållsbidragets belopp fastställts till ett mindre belopp än underhållsstödet på grund av den underhållsskyldiges bristande betalningsförmåga

kan du i stället ansöka om underhållsstöd på basen av detta.

Lämna in en ny ansökan om underhållsstöd jämte underhållsavtalet till FPA när du får avtalet från socialen. Ansökan kan du göra antingen via e-tjänsten eller med ansökningsblankett LU 1r

Ifall du känner dig osäker hur du ska göra är du naturligtvis välkommen att ringa FPA:s telefonservice för barnfamiljer, nr 020 692 226, så kan vi tillsammans gå igenom ditt ärende.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst