Underhållsstöd då barnet flyttar utomlands

I vilka situationer betalar FPA underhållsstöd för barn? Hur fastställs underhållsstödets belopp? Fråga om eller diskutera underhållstödet.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
goingtosverige

Underhållsstöd då barnet flyttar utomlands

Oläst inlägg av goingtosverige » 01 aug 2018, 14:32

Hej,
Vi har gemensam vårdnad om vår dotter. Som det nu ser ut så kommer jag och min dotter att flytta till Sverige för åtminstone 1 år och pappan godkänner detta. Pappan fortsätter alltså att bo i Finland. Hittils har jag fått underhållsstödet direkt från FPA pga hans bristande försörjningsförmåga. Vad händer med underhållsstödet då vi flyttar? Fortsätter jag att få det via FPA eller måste jag ansöka om det från Sverige?

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Underhållsstöd då barnet flyttar utomlands

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 02 aug 2018, 15:20

Hej goingtosverige!

Tack för din fråga.

Utbetalning av underhållsstöd förutsätter att barnet bor i Finland eller att barnet trots faktisk vistelse utomlands alltjämt omfattas av bestämmelserna om bosättningsbaserad social trygghet.

För att kunna svara på din fråga om rätten till underhållsstöd för barnet måste därför först utredas rätten till social trygghet i Finland under utlandsvistelsen.

Jag råder dig att kontakta FPA:s Center för internationella ärenden för närmare utredning av just er situation.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst