Underhållsskyldiga betalade inte underhållsbidrag

I vilka situationer betalar FPA underhållsstöd för barn? Hur fastställs underhållsstödets belopp? Fråga om eller diskutera underhållstödet.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Abobo

Underhållsskyldiga betalade inte underhållsbidrag

Oläst inlägg av Abobo » 04 mar 2019, 22:44

I juli bestämde sig den underhållsskyldige att inte betala underhållsbidrag. I oktober gjorde jag en skriftlig anmälan till FPA där jag skrev att bidraget inte betalats fr.o.m. 1.8, varpå FPA fattade beslut att FPA betalar underhållsbidraget till mig. Beslutet fattades 20.11, men 16.11 hade den underhållsskyldige betalat bidraget för tre månader. FPA ändrade snabbt på sitt beslut att betala underhållsbidraget till mig med motiveringen "Den underhållsskyldige har inte låtit bli att betala hela kalendermånadens underhållsbidrag." I stället ska jag betala tillbaka de pengar jag fått av FPA. Mellan juli och november är det fyra månader, d.v.s. pappan har inte betalat för en hel kalendermånad. Vad jag vet innehåller en kalendermånad 30 dagar eller har FPA längre kalendermånader för underhållsskyldige? Hur går jag vidare? Jag är beredd att betala tillbaka till FPA men rätt ska vara rätt - den underhållsskyldige har hoppat över en hel månads underhållsbidrag.

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Underhållsskyldiga betalade inte underhållsbidrag

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 05 mar 2019, 10:46

Hej Abobo!

Tack för din fråga.

Jag råder dig att så fort som möjligt kontakta FPA:s kundservice, så vi får gå igenom ditt ärende och kontrollera om ditt beslut är riktigt eller om det är felaktigt.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst