Bostadsbidrag och deltidsarbete

Valvoja: FPA | barnfamiljer

Kirjoittaja HeidiJessica 14 Heinä 2017, 10:02
I höst kommer jag enbart jobba 78% och vara ledig en dag i veckan. Partiell vårdledighet tror jag det heter. Har alltså en 6-åring som kommer ha enbart förskoleundervisning på fredagar.

Nu undrar jag om mitt bostadsbidrag kommer höjas i och med att mina inkomster sjunker eller om det är något annat stöd jag borde söka.
Kirjoittaja FPA | barnfamiljer 14 Heinä 2017, 12:00
Hej HeidiJessica

Tack för din fråga.

Det kan vara på sin plats att sända in en ansökan om justering av ditt allmänna bostadsbidrag på grund av förändrade inkomster, om det är så att dina inkomster sjunker med åtminstone 200 euro/månad. Mera information om i vilka situationer man bör ansöka om justering hittar du här: www.fpa.fi/justering-av-bostadsbidraget

Meddela förändringar via e-tjänsten eller med ansökningsblanketten (AT1r), där det finns information om vilka bilagor som behövs.

Om bostadsbidragets belopp stiger i samband med justeringen betalar FPA förhöjningen endast från början av månaden före den då ansökan lämnades in. Om bidraget däremot minskar i samband med justeringen görs justeringen från och med tidpunkten för förändringen.

Om du har små skolbarn och gör högst 30 timmars arbetsvecka kan du få partiell vårdpenning från FPA. Partiell vårdpenning utbetalas för barn som går i klass 1 och 2, så ifall du även nästa år avtalar om partiell vårdledighet kan du ansöka om partiell vårdpenning. Mera information om partiell vårdpenning finns här: www.fpa.fi/partiell-vardpenning1

Om du har flera frågor eller behöver instruktioner för hur du ska fylla i ansökningsblanketten för justering av bostadsbidrag, råder jag dig att kontakta FPA:s telefontjänst för bostadsbidrag, 020 692 221.

Vänliga hälsningar

Maria | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst
Vastaa