Stöd för bostad efter skilsmässa

Hur ansöker man om bostadsbidrag? Vilka bilagor behövs? Ställ frågor om bostadsbidrag för barnfamiljer.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
davidfalck

Stöd för bostad efter skilsmässa

Oläst inlägg av davidfalck » 23 mar 2017, 12:47

Hej.

Jag undrar om det är skillnad för bostadsstödet om barnen är skrivna på adressen eller inte. Vi har delad vårdnad 50/50, så barnen bor på adressen halva tiden oavsett om de är skrivna där eller inte.

Mvh David

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Stöd för bostad efter skilsmässa

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 23 mar 2017, 13:37

Hej davidfalck!

Tack för din fråga.

Ja, det kan ha betydelse för bostadbidraget var barnen är skrivna.

Om du ansöker om bostadsbidrag och barnen är skrivna på din adress räknas de också till ditt bostadsbidragshushåll, men om de är skrivna på den andra förälderns adress räknas de inte till ditt bostadsbidragshushåll.

Med beräkningsprogammet kan du själv göra en uppskattning om hur mycket det skulle inverka på bostadsbidragets storlek om barnen räknas till ditt bostadsbidragshushåll eller inte.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst

Användarvisningsbild
davidfalck

Oläst inlägg av davidfalck » 20 feb 2018, 07:35

Hej.

Jag undrar om man kan söka bostadsbidrag även vid köp av egnahemshus. Jag har 3 barn boende hos mig.

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 20 feb 2018, 10:42

Hej igen davidfalck!

Tack för din fråga.

Ja, det är möjligt att få allmänt bostadsbidrag för de månatliga boendeutgifterna i ett egnahemshus. Som boendeutgifter beaktas underhållsutgifter, t.ex. utgifter för uppvärmning och vatten för egnahemshuset och en del av räntorna på personliga bostadslån.

Du hittar mera information om vilka boendekostnader som beaktas för egnahemshus här: www.fpa.fi/egnahemshus.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst