Flytt till Turkiet och graviditet

Hur ansöker man om bostadsbidrag? Vilka bilagor behövs? Ställ frågor om bostadsbidrag för barnfamiljer.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Nilla90

Flytt till Turkiet och graviditet

Oläst inlägg av Nilla90 » 27 nov 2017, 13:19

Hej!
Min fästman bor och jobbar i Turkiet och vi har tänkt att jag skulle för tillfället flytta dit och sedan skulle vi med tiden se vart vi flyttar i framtiden.
Vi har också talat om att vi skulle så småningom skaffa familj. Men nu undrar vi om jag blir gravid under den tid vi bor i Turkiet och föder barnet där.
Jag tänkte fortsätta med mitt arbete så länge som jag orkar och så länge som graviditeten tillåter mig som distansarbetare.
Är det möjligt att jag som finsk medborgare får moderskapspenning eller något liknande om jag ännu då är bosatt i Turkiet?

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Flytt till Turkiet och graviditet

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 28 nov 2017, 09:51

Hej Nilla90!

Tack för din fråga.

Rätt till moderskaps- och föräldrapenning från Finland har den som är försäkrad enligt sjukförsäkringslagen.

Den som är stadigvarande bosatt i Finland är försäkrad i enlighet med sjukförsäkringslagen (SDL 1224/2004 1 kap. 2 § 1 mom). Vem som är stadigvarande bosatt i Finland avgörs enligt lagen om tillämpning av lagstiftningen om bosättningsbaserad social trygghet.

Personer som vistas utomlands tillfälligt i högst ett år jämställs med försäkrade som är bosatta i Finland (TillämpnL 1573/1993 4 §).

Din rätt till föräldradagpenningar således beroende av om du omfattas av den finska bosättningsbaserade sociala tryggheten under din vistelse utomlands.

Jag råder dig att kontakta FPA:s Center för internationella ärenden, tel. 020 634 0300 för närmare information om rätten till social trygghet under vistelse utomlands.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst