Bostadsbidrag

Hur ansöker man om bostadsbidrag? Vilka bilagor behövs? Ställ frågor om bostadsbidrag för barnfamiljer.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Akville

Bostadsbidrag

Oläst inlägg av Akville » 03 maj 2018, 19:54

Hej. Vi hyr vår bostad nu, men har planer på att köpa en bostad. Jag undrar om vi betalar ut lån samma summa varje månad som vår hyra nu.. kommer bostadsbidraget också vara samma?
Jag hoppas du förstår min fråga? Får man mindre i bostadsbidrag om man äger huset än om man bara hyr?
Exempel om vi betalar nu 1000e i månad i hyra och får 400 i bostadsbidrag. Kommer vi få ungefär samma summa om vi betalar ut lån 1000e i månad?

Mvh lindroos

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Bostadsbidrag

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 04 maj 2018, 08:55

Hej Akville!

Tack för din fråga.

Nej, bostadsbidraget för hyresbostad och ägarbostad blir inte nödvändigtvis detsamma i den situation du beskriver. FPA betalar bostadsbidrag för godtagbara boendeutgifter och dessa varierar beroende på om man bor i hyresbostad eller ägarbostad.

Som boendeutgifter för en hyresbostad godkänns:
- hyra,
- vattenavgifter och uppvärmningskostnader som betalas separat.

Som boendeutgifter för en aktielägenhet godkänns:
- vederlag,
- vattenavgifter och uppvärmningskostnader som betalas separat,
- 73 procent (2018) av de månatliga räntorna på de personliga lån som tagits för anskaffning och ombyggnad av bostaden.

Som boendeutgifter för ett egnahemshus godkänns:
- underhållsutgifter för egnahemshus,
- 73 procent (2018) av räntorna på de personliga lån som tagits för anskaffning och ombyggnad av bostaden.

Hur stora underhållsutgifter som godkänns för egnahemshus är beroende på hushållets storlek och var bostaden är belägen.

Du hittar noggrannare information om vilka boendeutgifter som godkänns för olika boendeformer här: www.fpa.fi/bostad-och-boendeutgifter

Med hjälp av räknaren på FPA:s hemsida kan du själv också göra en uppskattning på bostadsbidragets storlek både för hyresbostad och ägarbostad.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst