Bostadsbidrag ensamförsörjande mamma

Hur ansöker man om bostadsbidrag? Vilka bilagor behövs? Ställ frågor om bostadsbidrag för barnfamiljer.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Johsch

Bostadsbidrag ensamförsörjande mamma

Oläst inlägg av Johsch » 20 jun 2018, 19:52

Hej!

Jag har beräknad förlossning i december och kommer därefter att bli ensamstående/försörjande mamma, fadern har ej möjlighet att betala barnunderhåll. Jag har idag en månadslön på 2800 euro före skatt och håller precis på att titta på hyreslägenheter. Har nu hittat en passlig 3a, 70m2 och 700 euro/mån. Blir jag berättigad bostadsbidrag men min lön? Svårt att veta då jag inte vet hur mycket jag kan tänkas få i mammapenning!

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Bostadsbidrag ensamförsörjande mamma

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 21 jun 2018, 10:21

Hej Johsch!

Tack för din fråga.

Tyvärr kan jag inte ge dig något svar på om du kan få bostadsbidrag eller inte.

De övre inkomstgränserna för att kunna få allmänt bostadsbidrag är olika beroende på i vilken kommun bostaden finns. En månadslön på 2800 euro i ett hushåll bestående av en vuxen och ett barn överskrider i alla fall inkomstgränsen för att kunna få allmänt bostadsbidrag oberoende av kommungrupp. Dock blir ju din föräldradagpenning inte samma belopp som din nuvarande lön.

På FPA:s hemsida finns beräkningsprogram för både föräldradagpenningarna och allmänt bostadsbidrag. Där kan du själv göra en uppskattning på dagpenningen och ett eventuellt bostadsbidrag.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst