Hur blir det med bostadsbidraget ?

Hur ansöker man om bostadsbidrag? Vilka bilagor behövs? Ställ frågor om bostadsbidrag för barnfamiljer.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Sairda

Hur blir det med bostadsbidraget ?

Oläst inlägg av Sairda » 26 jun 2019, 16:39

Hej, jag ska nu kanske 8.7.2019 börja ett nytt jobb ( det är inte bestämt än ) med lönen runt 2000€, får nu bostadstöd som då kommer försvinna. Hur blir det då med bostadastödet för juli månad? Arbetet börjar isf den 8.7 somsagt och bostadsstödet ( 324.80€ ) för tiden 1.7-31.7 betalas ut den 1.7.

Kommer jag inte få det stödet för denna månad om jag börjar på arbetet? Får ju första lönen först sista dagen i juli så isåfall vet jag inte hur det ska gå ihop med att ha pengar till hyran.

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Hur blir det med bostadsbidraget ?

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 27 jun 2019, 14:36

Hej Sairda!

Tack för din fråga.

Om du börjar jobba 8.7.2019 har du rätt att få bostadsbidrag ännu för juli månad. Meddela FPA så fort som möjligt när du vet att du börjar jobba.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst

Användarvisningsbild
Sairda

Oläst inlägg av Sairda » 27 jun 2019, 15:22

Tack för snabbt svar, räcker det då med att justera bostadsbidraget med anledning om förändrad inkomst via nättjänsten ? Och skicka in bilaga på arbetsavtalet ?

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 28 jun 2019, 10:12

Hej igen Sairda!

Ja, precis så ska du göra. Lämna in ansökan om justering av allmänna bostadsbidraget p.g.a. ändrade inkomster via e-tjänsten och bifoga en kopia av arbetsavtalet.

Jag önskar dig en trevlig fortsättning på sommaren.

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst