Bostad

Hur ansöker man om bostadsbidrag? Vilka bilagor behövs? Ställ frågor om bostadsbidrag för barnfamiljer.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Magda

Bostad

Oläst inlägg av Magda » 13 jul 2020, 13:10

Hej ,jag vill fråga jag och mannen vi ska siljas och jag måste flytta i sectember, jag har 2 barn 1 snart 6 år och en till 5 månar får jag hjälp med bostad och en fråga till om jag äger en lägenhet får jag hjälp tack

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Bostad

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 15 jul 2020, 14:50

Hej Magda!

Tack för din fråga!

Du kan söka om allmänt bostadsbidrag när du har hittat en bostad. Ifall du hyr bostaden skall du bifoga hyresavtal.
Det är även möjligt att få bostadsbidrag om man äger bostaden, då bör du bifoga intyg från banken på bostadslånet och räntan.

Ifall du och din man separerar och du bor ensam med barnen, så har du även rätt att få ensamförsörjartillägg till barnbidraget.
Ensamförsörjartillägget är 63,30 euro per månad för varje barn som man får barnbidrag för.

Vid separation kan det också vara bra att kontakta socialen och barnatillsyningsmannen för att reda ut om ni behöver göra upp ett underhållsavtal.
Om du har ett underhållsavtal kan du vid behov söka om underhållsstöd från FPA.

Ifall du har flera frågor eller behöver hjälp med ansökningar kan du ringa vår kundbetjäning:

Bostadsbidrag 020 692 221
Familjeförmåner 020 692 226

Vänliga hälsningar

Tina | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst