Rätt till bostadsbidrag?

Hur ansöker man om bostadsbidrag? Vilka bilagor behövs? Ställ frågor om bostadsbidrag för barnfamiljer.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Ledsen

Rätt till bostadsbidrag?

Oläst inlägg av Ledsen » 19 sep 2020, 22:00

Jag överväger att flytta ifrån min sambo åtminstone tillfälligt. Vi har två barn och ett gemensamt hus. Om separationen blir av är jag tvungen att hyra en bostad ett tag, tänker mig då att barnen bor hos mig varannan vecka. Undrar om jag är berättigad till bostadsbidrag under den tid då jag bor på hyra?

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Rätt till bostadsbidrag?

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 21 sep 2020, 10:14

Hej Ledsen!

Tack för din fråga.

Jag utgår ifrån att orsaken till att du skall flytta från din sambo är söndring i förhållandet och inte någon annan orsak. Är orsaken till att du flyttar till separat bostad någon annan kan ni fortfarande betraktas som gemensamt bostadbidragshushåll och då påverkar bådas inkomster ett eventuellt bostadsbidrag.

Rätten till bostadsbidrag beror på boendeutgifterna och inkomsterna. Bostadsbidragets storlek påverkas förutom av boendeutgifterna av
- antalet vuxna och barn i hushållet
- i vilken kommun bostaden är belägen
- det totala beloppet av hushållets bruttomånadsinkomster

Ifall barnen är skrivna på din adress, räknas de till ditt bostadsbidragshushåll. Om barnen är skrivna på pappans adress hör de till hans bostadsbidragshushåll och beaktas inte vid beräkning av ditt bostadsbidrag även om de bor halva tiden med dig.

Med beräkningsprogrammet på FPA:s hemsida kan du själv göra en uppskattningsberäkning på om eller hur mycket du skulle kunna få i bostadsbidrag, beroende på dina inkomster och boendeutgifter.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst