Stödmånader på magistersnivå

Valvoja: FPA | studiestöd

Kirjoittaja magisterstuderande 12 Tammi 2018, 11:24
Hej,

jag har ännu inte blivit berättigad till studiestöd på magisternivå trots att jag har avlagt min kandidatavhandling och fått studiepoäng för den. Hur gör jag för att kunna ansöka om att ta ut resten av mina stödmånader?
Kirjoittaja FPA | studiestöd 12 Tammi 2018, 15:01
Hej magisterstuderande!

Tack för din fråga.

Ifall du blivit antagen att avlägga både lägre och högre högskoleexamen, ansökt om studiestöd för hela studietiden och avlagt din kandidatexamen inom den tid du var berättigad till studiestöd för den lägre examen och genast fortsätter med magisterstudierna, beviljas du studiestöd för dina magisterstudier utan ny ansökan efter att FPA fått uppgift från läroanstalten om din kandidatexamen.

Om du ansökt om studiestöd bara för kandidatstudierna eller om du inte blev klar med dem innan stödmånaderna för kandidatstudierna tog slut, så att det blev ett avbrott efter sista stödmånaden för kandidatstudierna innan du kunde börja få stöd för magisterstudierna, måste du lämna in en ny ansökan om studiestöd för dina magisterstudier.

Jag råder dig att kontakta FPA:s telefonservice så kan vi kontrollera om uppgift om din kandidatexamen inkommit och om du eventuellt behöver lämna in en ny ansökan. Studiestöd kan beviljas tidigast från början av den månad ansökan inlämnas.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!
Vastaa