Studielån av privatperson

Valvoja: FPA | studiestöd

Kirjoittaja annasjob 08 Marras 2018, 13:27
Hej!

Jag undrar om ett studielån som lyfts av en privatperson istället för en bank kan godkännas som studielån? Lånet skulle lyftas under studietiden, och skulle direkt gå till utgifter som bevisligen vore kopplade till bedrivandet av heltidsstudier (studielån skulle ej lyftas från en bank, enbart från en privatperson).

Den huvudsakliga frågan gäller, om ett sådant lån kan innefattats av studielånskompensationen? Jag har inte hittat någon tydlig information på FPAs nätsidor om att enbart banklån skulle innefattas av statens kompensation av ett studielån, då studenten utför sina studier på förutsatt tid (högskolestudier som påbörjats efter 2014/2015 som en studerandes första högskoleutbildning).

Praktiskt taget skulle det handla om ett lån som möjliggör/finansierar heltidsstudier, som i enlighet med kravet på studielånskompensationen skulle avslutas under förutsatt tid. Hela lånet skulle dokumenteras i skuldebrev, och en återbetalningsplan skulle ingå i skuldebreven. Lånet skiljer sig alltså därmed inte i princip från ett studielån från en bank på något annat sätt än att det är en privatperson som lånar ut pengarna.

Har FPA varit med om tidigare fall av denna karaktär, och hur har lösningen i så fall sett ut?

Med vänliga hälsningar,

Student som funderar på lånealternativ
Kirjoittaja FPA | studiestöd 09 Marras 2018, 10:14
Hej annasjob!

Tack för din fråga.

Statsgaranti för studielån kan beviljas endast för lån från en bank.

Ett lån från en privatperson berättigar inte heller till studielånskompensation. Endast statsgaranterade studielån som beviljats med stöd av lagen om studiestöd 64/1994 är sådana studielån som ger rätt till kompensation.

Jag önskar dig en trevlig fortsättning på hösten.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!
Vastaa