Bostadstillägg utomlands med sambo

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
EMRSWE

Bostadstillägg utomlands med sambo

Oläst inlägg av EMRSWE » 10 jul 2019, 14:56

Hej!

Jag är finsk medborgare och kommer under hösten att inleda mina masterstudier på ett svenskt universitet och kommer under studietiden att bo tillsammans med min sambo som är svensk medborgare och får studiestöd från sverige. Påverkar detta på något sätt mitt studiestöd (speciellt bostadstillägget) och på vilket sätt ?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Bostadstillägg utomlands med sambo

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 10 jul 2019, 15:32

Hej EMRSWE!

Tack för din fråga.

Om du är finsk medborgare kan du få studiestöd för studier som bedrivs helt och hållet utomlands ifall

• du haft en hemkommun i Finland under minst två av de fem åren innan du inleder studierna, dvs. du inleder studierna inom mindre än tre år från att du flyttat utomlands, eller
• du har utifrån dina levnadsförhållanden en fast anknytning till Finland. Då beaktar FPA faktorer som familjerelationer, försörjning, yrkesförhållanden och andra motsvarande levnadsförhållanden.

Om ovannämnda villkor uppfylls, kan du få studiestöd från Finland för dina universitetsstudier i Sverige (studiepenning, bostadstillägg och statsborgen för studielån). Ditt studiestöd påverkas inte av att du är sambo.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!