Studiestöd under sommaren

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
xpweqr

Studiestöd under sommaren

Oläst inlägg av xpweqr » 04 aug 2020, 18:02

Hej,
jag studerar vid en yrkeshögskola och jag har fått studiestöd och studielån under sommaren men har kunnat få endast 5 studiepoäng under hela sommaren, eftersom jag inte hade tid att avlägga de andra sommarkurserna. På våren fick jag 40 studiepoäng. Betyder det att jag måste betala tillbaka något av studiestöden eller har jag tillräckligt med studiepoäng?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studiestöd under sommaren

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 05 aug 2020, 10:36

Hej xpweqr!

Tack för din fråga.

Utan närmare uppgifter kan jag tyvärr inte svara på om du har tillräckligt med studiepoäng i förhållande till de stödmånader du använt under läsåret, men jag ska försöka förklara hur det fungerar.

När du studerar vid en högskola måste du avlägga i genomsnitt minst 5 studiepoäng per stödmånad. Om du inte under det senaste läsåret avlagt minst 5 studiepoäng per stödmånad kan du fortfarande få stöd om du under hela din studietid avlagt minst 5 studiepoäng per stödmånad.

FPA följer upp studieframgången i oktober varje år. Uppföljningen gäller det föregående läsåret (1.8–31.7) och den tid du har studerat vid en högskola. FPA följer inte upp studieframgången för enskilda månader. Även om du inte under sommaren fått ihop tillräckligt med studiepoäng är det därför möjligt att din studieframgång är tillräcklig om du ändå under hela läsåret eller hela studietiden avlagt i genomsnitt minst 5 studiepoäng per stödmånad.

Du hittar närmare information om uppföljningen av studieframgången här: www.fpa.fi/framgang-i-hogskolestudier

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!