Sommarstöd

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Ruben

Sommarstöd

Oläst inlägg av Ruben » 14 jun 2017, 07:42

Hej!

Jag blev tvungen att gå en sommarkurs i juni som är värd 5 sp. Sedan kommer jag även att skriva färdigt min gradu (35 sp) i juni. Jag bor inte mera i studielägenhet, men jag funderar mer över ifall jag skulle få studiestöd för juni? Jag vet att jag har stödmånader kvar för högre högskoleexamen. Det var väl 4,5 sp per månad. Sedan funderar jag hur mycket stödet för juni påverkas av att jag sommarjobbar i juni och får ca 1300 brutto. Jag har inte jobbat något under våren och tänker ta ut mina papper i juni/juli. 
Mvh. Ruben

Användarvisningsbild
Ruben

Re: Sommarstöd

Oläst inlägg av Ruben » 14 jun 2017, 09:38

OBS! Är det för sent att ansöka om studiestöd för juni nu (14:e juni)? Tack!

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 14 jun 2017, 11:15

Hej Ruben!

Tack för dina frågor.

Du kan ansöka om studiestöd för sommarmånaderna om du under sommaren avlägger studier som hör till din examen, studerar på det sätt som studiestödsnämnden fastställt och avlägger minst 5 studiepoäng i genomsnitt. Om dina studier i juni uppfyller de här kraven och du har studiestödsmånader kvar, kan du ansöka om studiestöd för juni månad. Ansökan måste lämnas in före utgången av juni.

Hur mycket dina inkomster i juni påverkar, beror på hur många studiestödsmånader du lyfter under året och hela årets inkomster. Om du t.ex. lyfter 9 stödmånader under kalenderåret, kan du ha en årsinkomst upp till 11850,- euro. Det spelar ingen roll vilken månad du har inkomsten, bara den totala inkomsten inte överskrider årsinkomstgränsen.

Du hittar mera information om inkomstgränserna i studiestödet här: www.fpa.fi//studiestod-egna-inkomster

Hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
Ruben

Oläst inlägg av Ruben » 14 jun 2017, 12:09

Tack för svaret!

Jag bara tänker då jag tar ut mina magisterpapper och avslutar min studietid i juli/augusti 2017, så inte räknas väl då mina inkomster för månaderna september - december 2017? För då börjar jag jobba heltid som lärare, men är ju inte mer studerande.

Mvh. Ruben

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 14 jun 2017, 13:52

Hej igen Ruben!

Av dina inkomster som du har efter den månad studierna avslutas beaktas i årsinkomstgränsen inte den del som överstiger 1970 euro i genomsnitt per månad. Ifall dina inkomster för hela året överstiger årsinkomstgränsen är det viktigt att dina inkomster under studietiden hålls inom formeln

högst 660 € x så många månader du lyfter studiestöd + 1970 € x månaderna utan studiestöd.

Se närmare information och exempel här: www.fpa.fi/inkomster-nar-du-inleder-dina-studier-eller-utexamineras

Ifall din årsinkomstgräns överskrids kommer du vid inkomstkontrollen att få ett beslutsförslag om återindrivning av studiestöd även om dina inkomster är inom ovannämnda inkomstgräns under studietiden. Skatteverket meddelar hela årets inkomster i en klumpsumma till FPA och därför vet inte FPA hur stor del av dina inkomster är från studietiden och hur stor del efter. Då skall du begära ny handläggning av ärendet och meddela hur mycket inkomster du haft efter avlagd examen, alltså utanför studietiden. Spara därför dina lönespecifikationer, så att du vid behov kan redogöra för dina inkomster efter examen.

Hoppas mitt svar gör det lite lättare att förstå hur inkomsterna beaktas när man inte är hela årets studerande. Du är förstås också välkommen att ringa FPA:s telefonservice för studerande, nr 020 692 229, ifall du ännu funderar på något eller känner dig osäker gällande inkomstkontrollen.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!