Fortsatta studier vid annan läroanstalt

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Diplomingenjören

Fortsatta studier vid annan läroanstalt

Oläst inlägg av Diplomingenjören » 15 jun 2017, 13:35

Hej,

Jag blev nyligen utexaminerad från en yrkeshögskola, var jag förbrukade alla mina stödmånader (45 månader, dvs. 4+1 studieår). Nu är tanken att fortsätta studierna och utföra magistersstudier (2 studieår, 120 studiepoäng) vid en annan läroanstalt.

Min fråga lyder: Räknas detta som en ny studiehelhet och kan jag därav erhålla studiestöd för de resterande två (2) studieåren?

mvh,

Diplomingenjören

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Fortsatta studier vid annan läroanstalt

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 16 jun 2017, 08:30

Hej Diplomingenjören!

Tack för din fråga.

När du efter avlagd högskoleexamen påbörjar nya studier vid en annan högskola räknas det som en ny studiehelhet.

Då du påbörjar dina nya högskolestudier 1.8.2017 eller senare kan du få studiestöd för alla dina högskolestudier sammanlagt för högst 54 månader. Om du använt 45 stödmånader till dina tidigare högskolestudier betyder det att du till dina nya studier kan få högst 54 – 45 = 9 stödmånader.

Du hittar mera information om antalet stödmånader när man avlägger flera examina här:www.kela.fi/ytterligare-hogskolestudier

Hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!