"Nya studier" = Ny studieplats eller helt ny vid uni?

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
undrarn

"Nya studier" = Ny studieplats eller helt ny vid uni?

Oläst inlägg av undrarn » 15 jun 2017, 16:28

Hej!

Jag har inlett mina första högskolestudier september 2015 och har hittills använt 18 månader av mina stödmånader. Jag vill inleda studier på ett annat universitet med en helt annan ämnesinriktning, men det kommer att vara möjligt först 2018.

Innebär detta att jag inleder mina "nya studier" efter 2017, och därmed endast har 54 - 18 månader = 36 månader stödtid kvar, eller att jag fortsättningsvis har 64 - 18 = 46 månader kvar, eftersom jag inledde mina första högskolestudier före 2017? Vad menas alltså med "nya studier"?

Tack

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: "Nya studier" = Ny studieplats eller helt ny vid uni?

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 16 jun 2017, 10:09

Hej undrarn!

Tack för din fråga.

Jag förstår din fråga så, att du inte kommer att avlägga examen från dina nuvarande studier.

Om du avbryter dina nuvarande studier kan du för nya högskolestudier beviljas endast så många stödmånader som den nya examen berättigar till minus de stödmånader du redan använt.

Om du avlägger examen från dina nuvarande studier kan du för nya högskolestudier som påbörjas efter 1.8.2017 beviljas sammanlagt för alla högskolestudier högst 54 månader minus så många stödmånader som du använt till dina tidigare högskolestudier, dock högst så många månader som den nya examen berättigar till.

Utan närmare uppgifter kan jag tyvärr inte ge något exaktare svar på hur många stödmånader du kan få för dina nya studier.

Ring gärna FPA:s telefonservice för studerande, nr 020 692 229, så kan vi se närmare på din situation.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
undrarn

Oläst inlägg av undrarn » 16 jun 2017, 12:29

De nya studierna har en omfattning på 300 studiepoäng, men är inte uppdelad i en lägre och en högre examen, utan är en enda stor högskoleutbildning.

Om jag avbryter mina nuvarande studier, är då stödmånaderna jag kan få för de nya studierna då 48 - 18 månader (som jag nu använt)?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 16 jun 2017, 15:19

Hej igen undrarn!

Eftersom du påbörjat dina första högskolestudier i september 2015 (första studierna inletts 1.8.2014-31.7.2017) berättigar en studiehelhet om 300 poäng till 50 stödmånader. Du kan alltså till dina nya studier som inleds 1.8.2017 eller senare få maximalt 50 – 18 = 32 stödmånader.

Jag önskar dig en trevlig helg.

Hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd

Användarvisningsbild
undrarn

Oläst inlägg av undrarn » 16 jun 2017, 16:14

Hej!

Tack för att jag fått så snabba svar!

Hur är det då om jag skulle bli färdig, det vill säga avlägga en lägre examen, och därefter börja på programmet som är 300 studiepoäng? Skulle det fortfarande vara totalt max 50 månader av studiestöd som gäller?

Trevlig helg till dig med!

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 19 jun 2017, 10:43

Hej undrarn!

Om du först avlägger en lägre högskoleexamen och sedan fortsätter att studera på högskolenivå inom ett annat utbildningsområde kan du beviljas ytterligare stödmånader. Av din första fråga framgår att din situation skulle vara sådan.

Du kan i så fall då du påbörjar nya högskolestudier 1.8.2017 eller senare få maximalt 54 stödmånader minus så många månader du använt till de tidigare studierna.

Däremot kan du inte beviljas tilläggsmånader, om du från början blivit antagen att avlägga lägre och högre högskoleexamen, avlägger endast lägre examen och fortsätter att studera inom samma utbildningsområde. I så fall skulle du ha rätt till maximalt 50 stödmånader minus tidigare använda månader.

Du kan läsa närmare om antalet stödmånader då man avlägger flera högskoleexamina här: www.fpa.fi/ytterligare-hogskolestudier.

Vänliga hälsningar

Elisabeh | FPA studiestöd