bostadsbidrag eller bostadstillägg

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Lina

bostadsbidrag eller bostadstillägg

Oläst inlägg av Lina » 26 jun 2017, 20:07

Hej,
Jag har avlagt kandidatexamen vid ett finländsk universitet. Mina magisterstudier började jag på med i Sverige som utbytesstudier, jag bor nu kvar i Sverige över sommaren men funderar om jag har rätt till bostadstillägg eller bostadsbidrag för augusti-månaden? Flyttar hem och studerar det sista i september

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: bostadsbidrag eller bostadstillägg

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 27 jun 2017, 09:50

Hej Lina!

Tack för din fråga. Det framgår inte ur din fråga om du studerar under sommaren, vilket i detta fall är avgörande för huruvida du kan få stöd för ditt boende under augusti.

Rätten till studiestödets bostadstillägg för din bostad i Sverige beror på ifall du under augusti månad utför studier som berättigar till studiestöd för månaden. Om du inte studerar under sommaren, kan du inte få studiestöd, och därmed inte heller bostadstillägg. Läs mera om hurudana studier som berättigar till studiestöd för sommarmånaderna här: www.fpa.fi/studiestod-stodtid.

Allmänt bostadsbidrag beviljas inte för bostäder utomlands, sålunda kan du inte få allmänt bostadsbidrag för ditt boende i Sverige i augusti. Däremot kan du eventuellt ansöka om allmänt bostadsbidrag för din bostad i Finland när du flyttar hem i september. Som du kanske redan är medveten om, förändras stödet för studerande från och med 1.8, vilket du kan läsa mera om här: www.fpa.fi/studiestod-forandring.

Jag önskar dig en fin sommar!

Vänliga hälsningar

Maria | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!